7 op de 10 Belgen zijn gelukkig

Het gaat goed met de Belgen. Zo’n 62% van onze landsgenoten zit goed in zijn of haar vel. Dat blijkt uit de Happiness Barometer van AG Insurance, die nagaat hoe gelukkig de Belgen zijn en waaraan ze dat geluk precies te danken hebben.

Het ideale recept voor een lang en vooral gelukkig leven bestaat volgens het onderzoek uit vier vertrouwde ingrediënten: een gezinsleven, een goede gezondheid, financiële stabiliteit en de vrijheid om zelf een eigen levensweg uit te stippelen. Alles oké met deze vier factoren? Dan is de kans groot dat je tot de groep van 67% Belgen behoort die een gemiddeld geluksgevoel van 7 op de 10 liet optekenen.



Opvallend is dat het geluksgevoel zowel bij jongeren (18-24 jaar) als 65-plussers duidelijk hoger ligt. «Druk -op elk mogelijk vlak- bepaalt hoe gelukkige we ons voelen. Dat zie je in de cijfers: jongeren die nog in de veilige hangmat van papa en mama hangen, scoren hoog. De enige druk die zij ervaren, is tussen mei en september. Op die momenten moet er gepresteerd worden. De oudere generatie geniet dan weer van een mooi pensioen en een afbetaalde eigendom. Ook zij scoren hoog. Bij hen is de prestatiedruk op het werk verdwenen, net als de financiële druk om een spaarpot op te bouwen en de rekeningen te laten kloppen», zo verklaart Herman Konings, generatie-expert en trendwatcher.

B elgen met hogere inkomsten zijn eveneens meer tevreden. De hoogopgeleiden zitten niet alleen beter in hun vel, maar zoek de toekomst ook een stuk positiever in. Zo’n 62% van de Belgen is tevreden met het evenwicht tussen werk en privéleven. Een job wordt overigens niet gezien als een sleutelelement voor het geluksgevoel. Wel zit er een duidelijke correlatie tussen de werkgevers die aandacht besteden aan het welzijn voor hun personeel en het geluksgevoel van de werknemers. Het is daarom ook belangrijk dat bedrijven het geluk van hun werknemers goed monitoren.

«Het is belangrijk dat bedrijven investeren in het welzijn van hun personeel», klinkt het bij Herman Toch. «De nieuwe generatie jongeren heeft een heel andere arbeidsethos. Zingeving is de nieuwe munteenheid.» Volgens de auteur van ‘Happy Profit’ is een gemeenschappelijk doel de sleutel tot een succesvol bedrijf met gelukkige werknemers.