Tweedehandspakjes winnen aan populariteit

De eindejaarsfeesten komen met rasse schreden dichterbij en de cadeautjeskoorts stijgt met de dag. Een opvallende trend dit jaar zijn de tweedehandspakjes, die populairder zijn dan ooit tevoren. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox. Maar liefst één op de twaalf Vlamingen overweegt om een of meerdere tweedehandscadeaus onder de kerstboom te leggen.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Dat is gebleken uit een onderzoek dat Troc.com in samenwerking met De Kringwinkel liet uitvoeren. Ruim 1.000 Vlamingen werden op de rooster gelegd, 8% daarvan is van plan om een tweedehandsgeschenk onder de kerstboom te leggen. Vooral decoratie-artikelen (46%), boeken (42%) en speelgoed (34%) zouden deze kerst kans maken op een nieuw leven. De tweedehandsketens Troc.Com en De Kringwinkel verwachten dan ook 20% meer koopjesjagers te verwelkomen.

«In De Kringwinkels zien we een groeiende interesse voor originele tweedehandscadeaus», verklaart Marleen Vos, Algemeen Directeur van KOMOSIE. «Een trend die we alleen maar kunnen toejuichten, want wie kringt, die wint: niet alleen de portemonnee van de klanten, maar ook het milieu heeft baat bij hergebruik.» Maar er is meer. «Ook de sociale tewerkstelling wint bij de populariteit van deze tweedehandscadeaus en de toestroom van nieuwe klanten. Bij De Kringwinkels zijn meer dan 5.000 Vlamingen aan de slag die elders weinig jobkansen krijgen. Van een warme kerst gesproken», klinkt het.

Van alle Vlamingen die dit jaar een tweedehandscadeau onder de kerstboom willen leggen, plant 64% meer dan 50 euro te spenderen. Ruim een kwart (25.5%) tast nog dieper in de buidel en zal meer dan 100 euro uitgeven aan tweedehandsgeschenken. De redenen om te opteren voor tweedehandsgeschenken lopen sterk uiteen. De aantrekkelijke prijs wordt het vaakst genoemd (78%), maar ook de avontuurlijke zoektocht (39%), het milieu (32%) en de originaliteit van de cadeautjes (15%) speelt een rol. Naast de fysieke kringwinkels, zijn ook rommelmarkten, het internet en de sociale media populaire plaatsen om tweedehandskoopjes op de kop te tikken.