Generation Notification: waarom we verslaafd zijn aan social media

Als we niet al de titel generatie-Y hadden gekregen dan zouden we Generation Notification worden genoemd, want we vinden dat kleine oranje of blauwe (1)-tje dat aan de bovenkant van onze computers en smartphones verschijnt en vertelt dat er iemand met ons wil communiceren, echt fantastisch.

Notifications of meldingen verhogen onze eigenwaarde. Zij tonen dat er iemand is die naar ons luistert en bezig is met wat we zeggen. Ze zijn de andere helft van het gesprek waarvan je eerst niet weet wie het is. Je plaatst een foto of een tekst en als iemand erop reageert, word je gelukkig. Genegeerd worden is immers één van de ergste dingen die een mens kan overkomen.

Het is toch verschrikkelijk als je een selfie plaatst en er niemand je foto leuk vindt? Of je plaatst een grappige video en je krijgt geen respons. Notifications vertellen ons dat we belangrijk zijn en dat onze posts belang hebben.

We hunkeren naar die erkenning. Uit een consumentenonderzoek van Ford 2014 blijkt dat 62% van de volwassenen zich beter voelt over zichzelf na het krijgen van positieve reacties op wat ze gedeeld hebben op sociale media.

Maar een melding staat niet per definitie gelijk aan een positief antwoord. Meldingen kunnen een breed scala van verschillende soorten reacties vertegenwoordigen. Negatieve opmerkingen worden wel positiever ervaren dan geen opmerkingen.

Niemand wordt graag genegeerd. Je voelt je afgewezen en een negatieve reactie is ten minste nog een vorm van erkenning. Je bestaat en iemand heeft aandacht voor je.

Elke melding is een mogelijke kans op interactie dus elke keer als we die (1) zien verschijnen, krijgen we een dosis dopamine en die stof zorgt ervoor dat we verslaafd raken aan social media want ze geeft ons een gevoel van geluk, waardoor we nog meer dingen delen op social media.

Deze vorm van verslaving heet de Internetverslaving (IAD) en werd zelfs opgenomen in DSM-V waar alle psychische aandoeningen staan opgelijst.

Meldingen zijn dus een belangrijk deel van social media, maar wat gebeurt er als we een melding negeren? Het blijkt dat we dan een andere soort macht hebben.

In het echte leven is het veel moeilijker om niet te antwoorden wanneer iemand je een ongemakkelijke vraag stelt of een opmerking maakt in een gesprek. Op social media hebben we de keuze niet te antwoorden. We kunnen kiezen om een melding te negeren die dan wordt toegevoegd aan de sectie on-demand voor wanneer we wel zin hebben om te reageren.

Hoe je het ook draait of keert, meldingen slorpen teveel van onze tijd en energie op.

 

 

Undo edits