Stakingsdagen zorgen voor ongeziene drukte op @nmbs

Belga / N. Maeterlinck

Nu de stakingsdagen elkaar in ijltempo opvolgen, draaien de Twitter-accounts van de NMBS overuren. Tijdens de twee provinciale actiedagen ontvingen ze 3.653 tweets en verzonden ze 2.308 antwoorden.

Door de stakingen werd het treinverkeer grondig verstoord. Om de reizigers op te vangen, stond het Twitter-team van de NMBS telkens paraat aan de vooravond en op de dag zelf. Dat deden ze op 24 november, toen het werk werd neergelegd in Antwerpen, Limburg, Henegouwen en Luxemburg. Deze week was er opnieuw permanentie, tijdens de actiedag op 1 december in Oost- en West-Vlaanderen, Luik en Namen.



Spitsuren

Die aanwezigheid op de microblogsite bleek nuttig. Vooral tijdens de spitsuren op zondagavond en op maandagochtend was er veel activiteit rond @nmbs en de Franstalige tegenhanger @sncb. Zo ontvingen die accounts op de eerste actiedag 2.169 @-tweets, die ze met 1.335 antwoorden konden opvolgen. Ook deze week liepen nog 1.484 tweets binnen en verstuurden de medewerkers 973 reply’s. In totaal gaat het dus om 3.653 binnengekomen tweets en 2.308 uitgaande tweets om de reizigers tegemoet te komen. Bovendien komen daarbij nog de retweets, die niet in de aantallen werden opgenomen.

«Tijdens stakingsdagen bewijst onze aanwezigheid op Twitter meer dan ooit haar nut», verzekert NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck aan Metro. Naast de buitengewone drukte, zijn de vragen dan ook enigszins anders. «Op gewone dagen krijgen we ook veel praktische vragen, bijvoorbeeld over honden op de trein of verloren voorwerpen. Bij stakingen zijn de bezorgdheden van de reizigers bijna uitsluitend verkeersgerelateerd.»

‘In app’-tickets

Intussen winnen ook de applicaties van het spoor verder aan populariteit. Sinds de eerste in 2010 werd gelanceerd, noteerde de maatschappij al 1,3 miljoen downloads van NMBS-apps. Die toepassingen dienen niet enkel om informatie op te zoeken, maar sinds de zomer van 2013 ook om tickets aan te kopen. Die worden dan per sms afgeleverd en vergezeld van een e-mail ter bevestiging. Terwijl die ‘in app’-tickets in eerste instantie enkel mogelijk waren via iPhone, is dat tegenwoordig ook het geval voor Android-gebruikers. (ma)