Dit zijn de tien grootste zakelijke blunders aller tijden

door
Roald
Leestijd 1 min.

Dat Arsène Wenger zich voor het hoofd slaat dat hij Zlatan Ibrahimovic en Cristiano Ronaldo door zijn vingers liet glippen, is alom geweten. Maar de blunders van de Arsenalcoach vallen in het niets bij wat deze zakenlui uithaalden.

1. Decca Records wees The Beatles af

Na een auditie van twee uur, kregen The Beatles te horen dat ze geen kans maakten bij Decca Records. Een jongensgroep met gitaren was uit de tijd dachten de platenbazen.

2. Kodak vindt de digitale camera uit.

Kodak ontwikkelde in 1975 de eerste digitale camera, maar omdat het bedrijf haar andere projecten niet in de weg wilde zitten, besloot het bedrijf de uitvinding niet op de markt te brengen. Ondertussen ging Kodak failliet.

3. Medeoprichter van Apple verkocht aandelen voor 800 dollar

Hoeveel slapeloze nachten zou Ron Wayne al hebben gehad? De mede-oprichter van Apple in 1976 besloot al zijn aandelen voor amper 800 dollar te verkopen. Het eerste boekjaar maakte Apple al een omzet van 174.000 dollar. Vandaag de dag zouden de aandelen 35 miljard dollar waard zijn.

4. Het patent op de telefoon

Communicatiebedrijf Western Union kreeg in 1876 het aanbod om een patent te kopen op de telefoon voor 100.000 dollar. Het bedrijf wees het aanbod echter af omdat het "elektrisch speelgoed zou zijn zonder commerciële mogelijkheden".

5. Yahoo wilde niets weten van Google

In 1997 kon Yahoo Google overkopen voor 1 miljoen dollar, maar weigerde. In 2002 kreeg Yahoo opnieuw een aanbod voor 5 miljard dollar, maar weer wilde Yahoo er niet van weten. Google is inmiddels 350 miljard waard wat tien keer meer is dan Yahoo.

6. Free Record Shop wilde niets weten van Bol.com

In 2001 kreeg Free Record Shop de kans om Bol.com over te nemen voor 1,5 miljoen euro, maar aangezien Bol.com verlies leed besloot de directeur van FRS, Hans Breukhoven, het niet te doen. In 2009 sloeg Breukhoven opnieuw een aanbod af. Een half jaar geleden ging Free Record Shop failliet en ondertussen is Bol.com een succesvol bedrijf.

7. Fox verkocht Star Wars

In 1997 verkocht Fox alle rechten van de Star Wars merchandising aan George Lucas voor amper 20.000 dollar. Op dit moment bestaat 2/3de van de totale waarde van Star Wars (30 miljard dollar) uit merchandising.

8. Blockbuster had geen interesse in Netflix

In 2000 ging Netflix door een moeilijke periode. Videotheekketen Blockbuster kreeg een aanbod om Netflix voor 50 miljoen dollar, maar ging er niet op in. Nu zijn alle videotheken van Blockbuster gesloten en is Netflix bijna een miljard dollar waard.

9. George Lucas verkoopt Pixar

Fox blunderde in het voordeel van George Lucas, maar Lucas blunderde zelf ook. In 1986 verkocht Lucas Pixar aan Steve Jobs voor 5 miljoen dollar. Disney kocht het 20 jaar later voor 7,4 miljard dollar.

10. Pixar had ook van Philips kunnen zijn

Philips was samen met General Motors maar een week verwijderd van de deal om Pixar over te nemen. Waarom de deal uiteindelijk niet doorging, is nog onbekend.