Vermijd valpartijen met slimme fiets

door
Hans
Leestijd 2 min.

Binnen een aantal jaar rijden er fietsen waarvan de handvaten trillen als er een obstakel op het fietspad staat. Deze ‘intelligente' fiets is ontwikkeld door TNO en moet het aantal ongevallen drastisch naar beneden brengen.

Beeld het je eens in: tijdens het fietsen begint plots je zadel te trillen. Zonder dat je over je schouder moet kijken, weet je dat een voertuig nadert en je links wilt inhalen. Tijd om even aan de kant te gaan.

Het lijkt een ver toekomstscenario, maar dat is het allerminst. De Nederlandse Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) heeft een fiets ontwikkeld die waarschuwt voor gevaren.

Wat kan die ‘intelligente fiets' precies? De tweewieler is uitgerust met een radar onder de koplamp. Als er dan een paaltje op het fietspad zit, gaan je handvatten trillen zodat je gewaarschuwd wordt. Ook aan de achterkant zit een sensor onder je zadel, dat gaat trillen als achteropkomend verkeer te snel dichterbij komt. Een hele belevenis dus.

«Zo'n fiets is broodnodig», stelt ontwikkelaar Maurice Kwakkernaat van TNO. Sinds de komst van de elektrische fiets en de uitbreiding van fietssnelwegen, wordt het fietsverkeer alsmaar drukker. Nadeel van al dat bijkomend fietsverkeer is dat er steeds meer ongevallen gebeuren. Vooral de wat oudere fietsbestuurders zouden zich vaker bezondigen aan een fietsongeval. «Vaak zijn het geen zware ongevallen, maar simpele, een beetje sullige eenzijdige verkeersongelukjes, zoals het rijden tegen een stilstaande auto». Dat schrijft de Telegraaf. Het is precies bij dit soort ongevallen dat de ‘slimme fiets' een verschil kan maken.

Maar de software van de huidige intelligente fiets kan nog kleiner en ‘slimmer' worden. «Waar we naartoe willen, is dat je voor tien euro al een koplamp kunt kopen waar een radar in zit», verzekert Kwakkernaat. Daarnaast droomt de ontwikkelaar luidop van een rijwiel dat communiceert met auto's aan de wegkant. Zo moet het mogelijk worden om een vrachtwagen te waarschuwen als er een fietser in de dode hoek-zone komt. De fiets zal in 2015 verder geoptimaliseerd en getest worden door proefpersonen.