“Ik ben het niet eens met de perceptie dat muziek gratis moet zijn”

Er is al heel wat te doen geweest rond de beslissing van Taylor Swift om zich te verwijderen van Spotify en die beslissing heeft haar geen windeieren gelegd. Mashable rapporteerde dat de popster haar aantal views zag verdubbelen op YouTube met inbegrip van haar Vevo kanaal. Voor ze haar controversiële beslissing nam werd Swift 12,5 miljoen keer bekeken per dag terwijl dat aantal nu op 24 miljoen ligt. Vanaf 16 november kon Swift zelfs 35 miljoen kijkers noteren dankzij de release van het nummer Empty Space.

Bovenop het grote YouTube-succes wist Swift ook nog eens 1,2 miljoen albums te verkopen in de eerste week van de release van 1989. Dat aantal bereikte 2 miljoen na twee weken. In een interview legt Swift haar redenering achter haar beslissing uit:



“Muziek verandert zo snel en het landschap van de muziekindustrie verandert ook snel. Spotify voelt voor mij als een groot experiment en ik ben niet bereid mijn levenswerk bij te dragen aan een experiment dat de schrijvers, producers, artiesten en makers van de muziek onvoldoende compenseert. Ik ben het ook niet eens met de perceptie dat muziek geen waarde heeft en gratis moet zijn.”

Daniel Elk, de CEO van Spotify, zegt dat zijn product de muziek van de ondergang door piraterij heeft gered. “Elke artiest kan 6 miljoen verdienen. Mensen moet niet doen alsof Spotify geld verdient over de ruggen van de kunstenaars. Daar erger ik me mateloos aan.” Taylor Swift rapporteerde echter dat ze amper een half miljoen dollar mocht ontvangen voor het afgelopen jaar.