“Een vuil, stinkend kot” levert boete op

Na een slechte recensie van het Britse Broadway Hotel, kreeg een koppel van hun verblijfplaats een boete van 125 euro opgelegd.

Een «vuil, stinkend krot». Dat is wat het Britse stel Tony en Jan Jenkinson vond van het Broadway Hotel in Blackpool. «De douche was zo vies dat mijn vrouw haar haar niet wilde wassen. Het behang zat los, het tapijt en de gordijnen waren smerig en de matras zat vol vlekken. Blijf hier weg», schreven ze op de reiswebsite Trip Advisor.



Enkele dagen later werd 100 pond (125 euro) van de creditcard van de gasten afgeschreven, wat een standaardprocedure zou zijn van het hotel. En effectief, in de voorwaarden van het hotel staat vermeld dat een negatieve recensie leidt tot een boete, maar dat hadden de Jenkinsons over het hoofd gezien.

Met dergelijke huisregels overtreedt het hotel mogelijk handelsafspraken. Consumenten hebben immers de vrijheid een eerlijk oordeel te ventileren over de diensten die hen werden geboden. De Britse consumentenautoriteit onderzoekt de zaak.

Ook Trip Advisor laat weten dat deze praktijk volledig in strijd is met hun website. «Het kan niet dat hoteluitbaters onze reviewers, die een negatieve ervaring hebben gehad, intimideren.We zullen dan ook maatregelen nemen om de integriteit van onze klanten en van onze site te beschermen», zegt woordvoerder James Kay fel. «Concreet loopt er nu een onderzoek naar het Broadway Hotel. Waarschijnlijk geven we het hotel een ‘rode badge’ om de reizigers te waarschuwen over hun wanpraktijken», legt Kay uit aan Metro.

Hoewel dit soort fratsen zeldzaam zijn, zijn ze niet uitzonderlijk. Afgelopen zomer was er in de Verenigde Staten ophef over een hotel dat gasten 500 dollar beboette voor negatieve recensies op sites als Yelp, en ook in Frankrijk is een blogger veroordeeld tot een boete van 1.500 euro na een slechte recensie over een restaurant.

LDC