Belgen gaan het meest op in TV-series van alle Europese volkeren

The Way We Watch, een rapport van Samsung, onhult dat Belgen het meest opgaan in tv-series. Van alle Europese tv-kijkers voelen Belgen zich het meest emotioneel op het einde van een tv-serie.  We gaan zodanig op in onze tv-wereld dat het een dramatisch effect heeft op onze emoties.

Als iemand bijvoorbeeld tegen Belgische tv-kijkers praat tijdens hun lievelingsserie, ervaart 43% stress en woede. Van alle Europese kijkers kijken Belgen ook het hardst uit naar de volgende aflevering na een cliffhanger (42%). Eén op de vijf geeft zelfs toe dat een cliffhanger nog dagenlang in hun gedachten rondspookt. Opmerkelijk is dat wij ons ook het meest bedroefd voelen wanneer een tv-serie ten einde loopt (62%). In het Verenigd Koninkrijk is dat bijvoorbeeld maar 18%.



“Wanneer mensen totaal ondergedompeld zijn in een tv-serie ontstaat er een gevoel van flow,” legt Berni Good, cyberpsycholoog, uit. “Flow is een psychologisch fenomeen waarbij een persoon compleet opgaat in wat hij doet en al de rest even niet meer bestaat. Dat verklaart waarschijnlijk waarom tv-kijkers zo chagrijnig reageren als iemand tegen hen praat tijdens het kijken van een serie. Hun flow wordt onderbroken. Tijdens een optimale flowervaring voelen mensen zich blij en tevreden. Hoe meer ze zich verdiepen in de tv-serie hoe meer flow opgewekt wordt en hoe gelukkiger ze zijn.”

“Belgische tv-kijkers investeren een pak emoties in de wereld van hun favoriete shows,” zegt Bruno Tazzer, marketing manager audio en tv bij Samsung. “Het is dus niet meer dan normaal dat ze zo’n sterke band hebben met de personages en verhaallijnen en dat ze helemaal van hun melk zijn als dat allemaal stopt. Dit merkten we duidelijk aan het begin van de zomer toen zowel Thuis als Familie hun zomerstop inlasten.”