YouTube wil met Music Key de grootste concurrent van Spotify worden

Na een jaar speculatie is YouTube officieel gestart met Music Key. Music Key is een muziek streaming service waarop je je kan abonneren. De dienst zou reclamevrij zijn en offline gebruikt kunnen worden en wordt gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Ierland, Spanje, Portugal en Finland voor de laatste testfase.

Voor een maandelijks bedrag kun je video’s offline bekijken zonder advertenties tussendoor. De dienst zal ongeveer 8 euro per maand kosten, maar is de eerste zes maanden gratis voor zij die een uitnodiging weten te bemachtigen.



Wanneer Music Key officieel gelanceerd wordt over de gehele wereld zal de kostprijs 10 euro per maand bedragen.

“Mensen vroegen ons om een manier om naar muziek te luisteren zonder advertenties, om video’s te kunnen blijven afspelen, zelfs als het scherm vergrendeld is of een andere app start en om zonder internetverbinding muziek te kunnen afspelen,” zei YouTube, dat in handen is van Google. “Dat is de reden waarom we vandaag YouTube Music Key Beta aankondingen. Dankzij jullie muziekvideo’s, remixes, covers en veel meer hebben jullie van YouTube de grootste aanbieder van muziek ter wereld gemaakt.”

YouTube kondigde verder aan dat ze de beta-versie alleen lanceren in de landen die hierboven genoemd werden zodat ze het programma verder kunnen perfectioneren alvorens het gedeeld wordt met de rest van de wereld.

De website werd, net als de Android en iOS-apps opnieuw ontworpen zodat je gemakkelijker favoriete video’s kunt kiezen, playlists kunt aanbevelen en populaire playlists kunt beluisteren. Gebruikers krijgen nu meteen de discografie van een kunstenaar te zien, naast de volledige albums met officiële muziekvideo’s en liedjes met partners.

Music Key moet binnen korte termijn een serieuze concurrent worden van Spotify. De geruchten rond Music Key begonnen vorig jaar toen twee mensen die “bekend waren met de materie” de komst van het programma aankondigden.