Onderzoekers hebben een 700 jaar oud virus weer tot leven gewekt

Onderzoekers hebben een virus van 700 jaar oud weer tot leven gewekt. Ze ontdekten het virus is de ingevroren uitwerpselen van kariboes. Het team zegt dat ze het virus weer tot leven gewekt hebben om het te kunnen bestuderen en te ontdekken hoe ze het virus kunnen bestrijden.

Het nieuwe virus is honderden jaren oud en heeft waarschijnlijk een van de planten besmet die als voedsel dienden voor de kariboes. Dat de wetenschappers het virus weer tot leven konden wekken, bewijst dat virussen voor een verrassend lange tijd kunnen overleven in extreme koude temperaturen. Dat zegt Eric Delwart, onderzoeker bij Blood Systems Research Institute in San Francisco.

Zijn team analyseerde genetisch material dat werd gevonden tijdens boringen in het ijs van de Selwyn Mountains in Canada. Ze vonden uitwerpselen van kariboes tot 4000 jaar oud. Kariboes komen samen tijdens de hete zomers op ijsvlakten om aan de warmte en insecten te ontsnappen.

De wetenschappers wisten het volledige genoom van het virus uit een 700-jaar oude ijskern te halen. Het virus is relateerd aan virussen die planten en schimmels infecteren. Daarnaast haalden ze nog een gedeeltelijk RNA-genoom uit de ijskern van een virus dat insecten infecteert met het cripavirus.

"Onze kennis over oude virussen is erg beperkt omdat ze niet veel voorkomen en ze meestal slecht bewaard zijn. Onder constante vrieskou kunnen virussen dus eeuwenlang overleven. Dat betekent dus ook dat als het poolijs smelt en de permafrost verder verdwijnt door de klimaatverandering, we een aantal eeuwenoude virussen weer tot leven zullen wekken," waarschuwde het team.