Dit is het meest waardevolle merk ter wereld

Het iconische logo van Apple is uitgegroeid tot een cult-symbool voor technologie-liefhebbers over de hele wereld. En nu is het bedrijf, dat gevestigd is in Cupertino, voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het meest waardevolle merk ter wereld. De technologiereus is ongeveer 119 miljard dollar waard, wat meer is dan het gecombineerde bruto binnenlands product van Cyprus, Kenia en Estland, en troeft daarmee Google en Samsung af.

US-IT-BOOKS-APPLE-COURT-FILES

Apple zag zijn merkwaarde stijgen met 21% in het afgelopen jaar, volgens het jaarlijkse Best Global Brands rapport van Interbrand. Het beroemde logo werd in 1977 ontworpen door Rob Janoff. Hij creëerde de appel met de hap uit om te voorkomen dat mensen de appel zouden verwarren met een andere vrucht.

Volgens de enquête was Google het tweede meest waardevolle merk met een waarde van 107 miljard dollar. Dat is een stijging van 15%. Plek drie was voor Coca-Cola dat met 3% groeide en nu een waarde heeft van 81.5 miljard dollar. De top vijf wordt volgemaakt door IBM en Microsoft.

Facebook helps readers tell truth from fiction

Het snelst groeiende merk van het jaar was Facebook dat zijn waarde verhoogde met 86% tot 14,3 miljard dollar.

Interbrand berekent de merkwaarde door te kijken naar de financiële prestaties van een bedrijf en naar brand alliantie en merkkracht analyse bij de consument. Uit het rapport bleek ook dat er grote dalers zijn. Nokia zag zijn merkwaarde naar 4.1 miljard zakken en daalde daarmee van de 57ste naar de 98ste plaats op de ranglijst.

BELGAIMAGE-40507307

Het Chinese bedrijf Huawei kwam voor het eerst de top 100 binnen. Het bedrijf is een telecommunicatie-en network provider en de derde grootste smartphonefabrikant achter Samsung en Apple. “De snelle opkomst van Apple en Google is een bewijs van de kracht van het bouwen van merken,” zei Jez Frampton, Global CEO van Interbrand. “Merken die in de toekomst een rol van betekenis willen spelen, zullen persoonlijk moeten omgaan met hun klanten.”