Wetenschappers ontdekken twee nieuwe diersoorten

Wetenschappers zeggen dat de twee nieuwe diersoorten die voor de kust van Australië in 1986 ontdekt werden, de potentie hebben het classificatiesysteem van de dieren om te gooien.

In een studie die werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLoS ONE worden de paddenstoelvormige organismen voor het eerst sinds hun ontdekking beschreven. De organismen, die bekend staan als Dendogramma enigmatica en Dendogramma discoides, lijken op uitgestorven levensvormen van meer dan 600 miljoen jaar geleden.

Leonid Moroz, een neurobioloog aan de Universiteit van Florida, vertelde het tijdschrift dat als de Dendogramma gerelateerd is aan een uitgestroven soort, het ons idee van hoe dieren, neurosystemen en weefsel geëvolueerd zijn, volledig kan veranderen.

Beide dieren werden op 400 en 1000 meter onder het wateroppervlak ontdekt. Ze zijn amper twee centimeter lang, doorzichtig en hebben een mond aan de basis van hun stengel waar afval het lichaam verlaat. De schijf op de bovenkant of onderkant (wetenschappers zijn nog niet zeker) bevat buisjes die voedingsstoffen leveren aan het organisme.

De organismen delen een aantal kenmerken en algemene lichamelijke organisatie met ribkwallen maar geen enkel organisme vertoont echt nauw verwantschap met deze kwallen.

Verdere genetische analyse is nu onmogelijk omdat de soorten bewaard werden in chemische stoffen, waardoor het moeilijk is om zeker te weten wat hun relatie tot andere soorten is en wat hun plaats in de classificatie van de dieren hoort te zijn.