Wetenschappers lieten deze vissen op het land opgroeien voor 8 maanden en dat helpt hen om evolutie uit te leggen

We weten dat honderden miljoenen jaren geleden de vis het water verliet en uiteindelijk uitgroeide tot landdieren. Maar wat als we dat nu konden zien gebeuren? Wetenschappers zijn vissen aan het leren om buiten het water te overleven en op land te lopen.

Nature publiceerde een studie waar onderzoekers probeerden om kwastsnoeken (een soort van dinosaurus paling uit Senegal) te laten opgroeien op het land tijdens de afgelopen 8 maanden. De resultaten zijn absoluut fascinerend. De kwastsnoek leeft meestal in het water maar ze beschikken naast kieuwen ook over longen om lucht in te ademen en ze kunnen stappen, waardoor het de perfecte vis is voor de studie.

Het idee is dat door te begrijpen hoe de  kwastsnoek begint te lopen, we beter kunnen begrijpen hoe de eerste vis rondliep op aarde vele jaren geleden. De resultaten zijn onthullend. De  kwastsnoek tilde zijn hoofd hoger, plantte zijn vinnen beter neer op de grond, gleed veel minder en leerde consequenter te lopen in vergelijking met een  kwastsnoek in het water. De omgeving waarin ze leefden veranderde hun capaciteiten.

Sterker nog, de wetenschappers vonden dat de spieren en botten van de  kwastsnoek ook verhoogd werden van de grond toen ze zich aanpasten aan het lopen op land tijdens het onderzoek. Volgens hen zijn deze veranderingen vergelijkbaar met de veranderingen die soorten ondergingen toen ze van het water naar het land verhuisden.