“Alles wat ik weet over jazz vergeten om ruw en onzuiver te zingen”

Het vierde seizoen van Boardwalk Empire bevat een heleboel nieuwe personages. De interessantste daarvan is ongetwijfeld de jazzzangeres Daughter Maitland. Ter gelegenheid van de release van seizoen vier van Boardwalk Empire op dvd en Blu-ray geven we je hier een interview met Margot Bingham, de actrice achter Daughter Maitland.

 



Verwachtte je dat de rol van Daughter Maitland zoveel aandacht zou krijgen? (Het Amerikaanse magazine Rolling Stone benoemde de rol als de doorbraak van het jaar.)

Ik verwachtte het helemaal niet. Toen de studio me belde wist ik enkel dat ze een jazzzangeres nodig hadden. Er werd me gezegd dat ik mee zou doen in één of twee afleveringen. Achteraf gezien ben ik blij dat ik in het begin niet wist dat ik een belangrijke rol kreeg. Als ik wist dat de rol zo belangrijk was, was ik bang geweest en had ik het waarschijnlijk verknald.

Is het een moeilijke rol? We zien je vaak zingen en dansen terwijl je moet acteren.

Het was alsof ik voor elke aflevering een nieuwe uitdaging kreeg. In de eerste aflevering was de grote uitdaging dat ik moest zingen, de tweede uitdaging was dat ik moest dansen terwijl zoveel mensen naar me keken en nadien heb ik nog stunts moeten doen… het was het ene na het andere. Als de regisseurs wilden dat ik hard werkte en mijn grenzen leerde kennen, dan zijn ze daar zeker in geslaagd. Het was een bijzonder boeiende ervaring.

Hoe zou je Daughter omschrijven?

Ze is een vechter en ze heeft al veel meegemaakt op zo’n jonge leeftijd. Ze is verstandig voor haar leeftijd maar ze durft nog rebels te zijn. Als de eigenaar van de club haar zegt wat ze moet zingen, negeert ze hem en kiest ze haar eigen lied. Ze is een echte vrouw met ballen.

Is er in dit seizoen meer aandacht voor zwarten in Boardwalk Empire?

Ja, het is fijn om te zien dat de schrijvers van de serie een correct tijdsbeeld willen neerzetten en dat er aandacht wordt geschonken aan het jazztijdperk, aan de Harlem Renaissance (een literaire stroming onder zwarte Amerikaanse schrijvers), Marcus Garvey (een pionier in de strijd voor burgerrechten voor zwarte Amerikanen) en aan de opstand en emancipatie van zwarten.

In de meeste van jouw scenes doen de ervaren acteurs Michael K. Williams en Jeffrey Wright ook mee. Hoe was het om met hen samen te werken?

Ik ben een grote fan van Michael dus ik keek er echt naar uit om met hem samen te werken. Ik denk dat niemand kon voorspellen dat we zo een goed duo zouden vormen. We zijn goede vrienden geworden en dat zie je ook op het scherm. Jeffrey is ongelofelijk, erg vriendelijk en bijzonder slim. Ik heb enorm veel geleerd door met hem samen te werken. Hij heeft een enorm droog gevoel voor humor. Hij vertelde me de gekste dingen met een gladgestreken gezicht. Op het moment dat ik hem geloofde, riep hij ‘got ya!’.

Door welke zangeressen liet je je inspireren?

Bessie Smith, Ethel Waters en Josephine Baker waren de drie belangrijkste inspiratiebronnen. Ik had het geluk dat ik geen historische figuur moest neerzetten want dat zou een grote beperking zijn geweest op het personage. De schrijvers gaven me heel wat creatieve vrijheid voor Daughter. Ik weet niet waarom, maar ze vertrouwden in me.

Was het moeilijk om jouw zangstijl aan te passen voor de serie, aangezien je zelf een zangeres bent?

Veel artiesten in de jaren ’20 hadden enkel succes dankzij hun klankkleur of door hun persoonlijke band met de teksten en de muziek. Het was een veel ruwere stijl. Het was voor mij een uitdaging om alles wat ik weet van jazz te vergeten en zo ruw en onzuiver te zingen. Als zangeres wil je altijd meer doen maar soms kan muziek zoveel mooier zijn als je het simpel houdt.

Wat vond je van je haarstijl op de set?

Het haar was een best grappige ervaring. Normaal heb ik gigantische afro, die de stylisten elke dag moesten nat maken. Zo was ik elke dag net een natte hond. Nadien legden ze mijn haar plat op mijn hoofd en kreeg ik een haarstukje met de typische vingerkrullen op mijn hoofd. Regelmatig moest ik denken aan de vrouwen die zo’n haarstijl helemaal zelf maakten, dat is een fantastische prestatie.

En van de kledij?

Ik had enorm veel geluk met de kostuums en make-up. Ik werd altijd perfect gekleed en was altijd enthousiast als ik nieuwe outfits moest passen. Ik dacht “Wat komt er nu? Wat komt er nu?”.

Je muziekcarrière als Margot B loopt ook vlot. Ben je van plan om in te zetten op zowel een muziekcarrière als een loopbaan als actrice?

Ik ga proberen om zoveel mogelijk moeite te steken in beide carrières, totdat mensen verward raken (lacht). Voorlopig lukt het me nog om te balanceren tussen Margot Bingham en Margot B. Veel mensen zeggen me dat twee verschillende namen een domme fout was, maar ik trek me er niet veel van aan. Zolang ik op m’n eentje zing ben in Margot B. Als ik aan het acteren ben en ik moet zingen, dan is Margot Bingham aan het werk. Ik wil dat er een onderscheid is tussen de twee.

Jouw vader, Craig Bingham, was een bekende atleet. Heeft hij je tips gegeven om met beroemdheid om te gaan?

Ik heb een hechte band met mijn familie en ze ondersteunen met altijd. Ik ben me wel bewust dat ik uit beroemd gezin kom. Daarom ben ik beginnen zingen als Margot B in plaats van Margot Bingham. Ik ben trots op wat mijn vader bereikt heeft maar ik wou mijn eigen lot bepalen. Dat gezegd, mijn vader is een echte klasbak en ik heb veel van hem geleerd.

Is de rol van Daughter Maitland jouw grote doorbraak?

Absoluut, vooral omdat ik de kans kreeg om te zingen en acteren en voor beide onderdelen geprezen werd. Zo kreeg ik zelfs enkele afleveringen zonder muziek. Het is echt de rol van mijn leven.

BWEMS4_3D