Je kan wereldberoemd worden op Instagram dankzij deze tips van een echte professional

Zoals je vorige week kon lezen, kun je beroemd worden dankzij Instagam. Vandaag legt Mike Gutkin, een wetenschappelijk onderzoeker en getalenteerd fotograaf in New York City, ons uit hoe je geld kunt verdienen dankzij je fotografievaardigheden en het handige gebruik van sociale media.

Zijn Instagram-account bestaat voor 100% uit iPhone-foto’s, hij heeft duizenden volgelingen en het leverde hem speciale freelance contracten op met bedrijven als Dos Equis en Harry’s. Mike maakte van zijn onschuldige hobby een extra bijverdienste en hieronder volgt hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.



Instagram6

Wees openhartig

Je smartphone gebruiken als camera helpt om jouw foto’s er als authentiek te laten uitzien. Volgens Mike zijn foto’s genomen met een smartphone zo populair omdat ze real-time herinneringen zijn en volgers houden veel meer van deze openhartige herinneringen.

En laat je niet van de wijs brengen door mensen die zeggen dat je foto’s niet origineel zijn. “Originele foto’s maken met mobiele fotografie is bijzonder moeilijk. Ik bleef trouw aan mezelf en aan wat ik ben.”

Weet wat verkoopt

Instagram5

Net als in elke andere business waarmee je geld wil verdienen, moet je iets aanbieden dat mensen willen hebben. Volgens Gutkin zijn dat voornamelijk foto’s van landschappen, stadsbeelden en zonsondergang of zonsopgang, want die zijn ook veruit het populairst op zijn Instagram-account.

Mike raadt af om portretten te maken tenzij ze heel specifiek en persoonlijk zijn. “Portretten kunnen populair zijn, afhankelijk van het onderwerp en de opdrachtgever, maar scoren niet hoog bij het brede publiek.”

Download de juiste apps

Instagram3

“Mobiele fotografie heeft het gewoon gemakkelijker gemaakt voor fotografen om hun werk te verkopen,” vertelt Mike.

Eerst zorgde Gutkin voor een substantiële volgersbasis door Instagram Suggested User te gebruiken waardoor zijn originele fotografie zeer populair werd bij het brede publiek. Daarna ontdekte hij Twenty20 (wat voorheen Instacanvas heette). Dat is een platform waarop gebruikers kunnen posten en hun verkoop van individuele foto’s een duwtje in de rug kunnen geven.

“Iedereen die foto’s op Instagram post kan deze foto’s te koop aanbieden op Twenty20 of andere fotoverkoop apps zoals Uplo.”

Dankzij deze apps krijgt Mike een deel van elke foto die hij weet te verkopen.

Engagement is de sleutel

Het is belangrijk om niet alleen jouw werk te promoten maar ook om in dialoog te gaan met je volgers. Soms krijgt Mike e-mails van mensen die zijn foto’s gezien hebben en ze willen kopen. Daar antwoordt hij altijd op.

“De sleutel tot een vlotte verkoop van dit soort fotografie is interactie met je community. Interactie en positieve feedback spelen een grote rol in wat ik vandaag post.”

Apps zoals Twenty20 houden ook fotowedstrijden en pikken de meest populaire foto’s eruit. Ook dat kan de belangstelling van het brede publiek in jouw werk verhogen. “De wedstrijden hebben nog een ander voordeel want ze dwingen je om de verschillende soorten mobiele fotografie te verkennen.”

Presenteer je foto’s aantrekkelijk

Instagram4

 Mike bewerkt al zijn foto’s met Google’s Snapseed en VSCO Cam apps, maar pas op dat je je foto’s niet overdreven bewerkt. Een subtiele toets is succesvol terwijl overdaad zoals altijd schaadt.

“Verschillende foto’s en verschillende montagetechnieken zijn aantrekkelijk voor verschillende soorten publiek. Ik probeer om de natuurlijke kleuren van mijn foto’s te behouden, maar ik gebruik wel presets van VSCO Cam om mijn foto’s een stemming en gevoel te geven.”

Sepia tinten en zwart-wit bijvoorbeeld zorgen voor een groot gevoel van nostalgie.

Zorg ervoor dat de mensen jouw foto’s echt leuk vinden

Instagram2

“Het aantal likes zijn bijzonder belangrijk voor het succes van een foto.” Het nieuwe algoritme van Instagram dat bepaalt welke foto’s naar de Explore-pagina gaan, is nu omgetoverd in een platform waar foto’s die jij en de mensen die je volgen collectief leuk vinden.

Van deze update heeft Mike op twee manieren geprofiteerd. “Het heeft praktisch automatisch mijn werk gepromoot doordat het verscheen op Explore-pagina’s van gebruikers die mijn werk nog niet hadden ontdekt. Het heeft me ook de kans gegeven om nieuw en geweldig talent te vinden binnen de Instagramgemeenschap.”