Singapore geeft de ouderen de macht om het verkeer te controleren

Sinds de Romeinse tijd hebben steden geworsteld met de vraag hoe ze voetgangers veilig aan de overkant van een straat krijgen. De huidige standaard voor drukke kruispunten in de meeste delen van de wereld is een stoplicht dat werkt op vaste tijdstippen, begeleid met toetsen voor voetgangers om het te activeren die vaak helemaal niets doen.

Een recente Britse studie heeft ontdekt dat oudere mensen vaak de straat niet kunnen oversteken binnen de tijd die ze krijgen. Dat heeft als gevolg dat oudere mensen drukke kruispunten vermijden omdat ze meer kans hebben om er verwondingen op te lopen.



In Singapore heeft men een oplossing gevonden voor dat probleem dankzij de LTA (Land Transport Authority). De LTA begon met een programma dat ouderen en gehandicapte voetgangers extra tijd moet geven om de straat over te steken.

Het programma heet Green Man Plus. Singaporezen die ouder zijn dan 60 of een handicap hebben, kunnen een speciale versie van de LTA fare card gebruiken op treinen en bussen. Deze kaart kunnen ze laten inlezen op kruispunten en dan krijgen ze 3 tot 13 seconden extra tijd om over te lopen, afhankelijk van het kruispunt. Lichten, piepjes en een trilsignaal geven aan dat de aanvraag werd geaccepteerd.

Inmiddels is de Green Man Plus al toegevoegd aan 250 kruispunten in de stad. Daarnaast zijn ze van plan om het programma uit te breiden naar het hele eiland, wat zou betekenen dat er 495 kruispunten uitgerust zullen zijn met het programma tegen 2015.

Het bureau kiest plekken waar veel ouderen wonen en waar de impact op het verkeer beheersbaar is. Sarah Lua, woordvoerster van LTA heeft gezegd aan Quartz dat het agentschap talrijke verzoeken heeft ontvangen om het programma sneller uit te breiden.