Nooit nog koude douches met deze slimme boiler

Een douche willen nemen en geen warm water kunnen krijgen omdat de boiler niet meer werkt kan binnenkort tot het verleden behoren. In Groot-Brittannië lopen momenteel testen voor een boiler die zichzelf nakijkt en verbonden is met het internet. Als er een potentieel probleem duidelijk wordt, zal de boiler een melding sturen naar de energieleverancier, die dan efficiënter kan repareren.

De slimme boiler is een project van de Britse energieleverancier British Gas en boilerproducent Worcester Bosch. De boilers bevatten technologie die regelmatig een analyse maakt van de onderdelen. Die gegevens worden doorgestuurd naar British Gas door middel van een ingebouwde zender die verbinding maakt met het wifinetwerk van de klant. Daar worden de gegevens automatisch verwerkt.



Als uit die gegevens blijkt dat er iets scheelt aan de boiler, krijgt British Gas een melding. De energieleverancier zal dan kijken wat er nodig is om de boiler te repareren. Als er een reparateur nodig is, weet die perfect welke onderdelen er nodig zijn, zodat de reparatie veel minder tijd in beslag neemt.

“Als je een normale boiler wilt repareren moet er eerst een onderzoek gebeuren naar het probleem. Nadien moet de reparateur terugkomen met het nieuwe onderdeel. Met deze slimme boilers moet de reparateur maar één keer langskomen voor de herstelling”, zegt Kassir Hussain van British Gas aan The Daily Mail. “Een reparatie van een boiler is altijd vervelend maar met dit systeem hoeft het zolang niet te duren. In sommige gevallen zullen we zelfs in staat zijn om problemen te verhelpen voordat de klant ze zelfs merkt.”

Momenteel testen zo’n 700 Britse gezinnen de slimme boiler. Deze proeven lopen nog tot eind 2014.