In China heerst er WK-koorts, ook al mag China niet deelnemen aan het WK

Op de meest populaire microblog van het land, Weibo, zijn er duizenden discussiepagina’s en miljoenen views van berichten die WK-gerelateerd zijn. Fans kunnen valse ziektebriefjes kopen tot 300 yuan (35 euro) zodat ze niet hoeven te gaan werken de dag na een wedstrijd laat op de avond of zelfs ’s nachts. Een Metrolijn in Beijing heeft de namen van de metrostations veranderd naar WK-teams en online zijn er al duizenden sjaals verkocht in de kleuren van alle deelnemende landen. 

Dit ondanks het feit dat voetbal in China geen grote sport is. Voetbal is niet opgewassen tegen het basketbal en het nationale voetbalteam van China wist zicht niet eens te plaatsen voor het WK. China staat pas op de 103de plaats van de FIFA World Ranking. België staat ter vergelijking op dit moment 11de. De nationale voetbalcompetitie staat bekend als corrupt en de gok-en omkoopschandalen volgen elkaar in snel tempo op.

Toch zijn de Chinezen erg nieuwsgierig naar het WK en velen gaan dan ook op zoek naar hulp op het internet. Daar kunnen de Chinese voetbalfans leren hoe ze een echte supporter zijn van een land dat aan het WK deelneemt. De tips zijn redelijk eenvoudig: Leer ten minste een aantal namen van wereldsterren van buiten die niet Messi, Rooney of Cristiano Ronaldo heten en koop een outfit van de nationale ploeg op Taobao (China’s grootste e-commerce site) en draag het shirt van tijd tot tijd. En mocht er iemand vragen wie je favoriete speler is, noem dan de lelijkste speler die je kent.

Het favoriete landenteam van de Chinezen blijkt Duitsland te zijn. Op Weibo heeft de discussiepagina getiteld “Go Team Germany” meer dan 25 miljoen views en registratie is vereist. Dit online enthousiasme lijkt een teken dat China langzaamaan een voetbalcultuur aan het opbouwen is. Het land investeert miljoenen dollars in het vernieuwen van plaatselijke voetbalclubs op professioneel en amateurniveau. Ooit zal China deelnemen aan het WK, want in een land met meer dan anderhalf miljard inwoners, kan het niet anders dan dat er heel wat voetbaltalent rondloopt. Het enthousiasme is er al. Ondanks dat China niet mag deelnemen aan deze editie, blijven de Chinezen toch stemmen dat China hun favoriete land is op het mondiale tornooi.