Zes tips om succesvol te worden

Succesvol zijn is voor veel mensen het hoogste goed. U kan het op veel verschillende manieren worden, maar één regel geldt voor alle succesvolle mensen: ze werden niet succesvol geboren. Ze hebben hard moeten werken om te worden wie ze zijn. Vandaag bieden we u zes tips aan die u zullen helpen om succesvol te worden. Het zijn eenvoudige tips, maar wel van die aard dat ze uw leven drastisch kunnen veranderen.

1. Doe het werk en oefen, oefen, oefen tot je erbij neervalt

Mensen kunnen goed in iets zijn met een beetje inspanning. Dan zijn ze getalenteerd en met dat talent kom je al een heel eind, maar als je die extra inspanning levert, dan kun je echt succesvol worden. Een simpel voorbeeldje illustreert het verschil. Een voetballer met talent heeft de mogelijkheid om professioneel te worden dankzij dat talent. Dan ben je Mario Balotelli. Maar een voetballer met talent die uren en uren traint om beter te worden, wordt een absolute wereldster. Dan ben je Cristiano Ronaldo of Lionel Messi. Het verschil zit in de uren training. Misschien heb je al gehoord van de 10.000 uren theorie van Malcolm Gladwell. De theorie zegt dat als je 10.000 uren oefent in iets, dat je meer dan bovengemiddeld zult zijn en dat geldt voor alles. Van school tot sport tot hobby’s. 

Wat je ook besluit te doen, doe het goed. Doe het zo goed dat als anderen zien wat je doet dat ze ervan genieten en dat ze het later nog eens willen zien. Zo goed dat ze vrienden willen meenemen zodat ook zij kunnen zien hoe geweldig je bent in wat je doet.

success-on-mountain-top-shutterstock_115642099

2. Bouw vertrouwen op door te doen wat je belooft.

Als je zegt dat je iets gaat doen, doe het! Als je zegt dat je ergens gaat zijn, zorg dan dat je er ook bent. Als je zegt dat je je zus of zo voelt, meen het dan ook. En als je iets niet kunt, zeg dat dan en lieg niet. Het is altijd beter om mensen de waarheid te vertellen. Speel geen spelletjes met de gevoelens en de gedachten van mensen. Je kan geen halve waarheden vertellen en verwachten dat mensen je blind vertrouwen als de volledige waarheid naar buiten komt. Voor wie twijfelt: halve waarheden zijn niet beter dan leugens.

“Heeft men genoeg vertrouwen in mij om te geloven dat wat ik beloofde, ik ook kan leveren?” Dat is de vraag die je jezelf moet stellen want zonder dat vertrouwen heb je niets, noppes, nul, nada. Als uw doelgroep je kent en je vertrouwt, zullen ze je product kopen en vanaf dan zullen alle andere puzzelstukjes ook gemakkelijker in te passen zijn.

3 . Focus meer op minder.

In deze tijd, waar informatie met de snelheid van licht beweegt en de mogelijkheden tot innovatie eindeloos lijken, hebben we een overvloedig aanbod van keuzes als het gaat om het ontplooien van ons leven en onze carrière. Maar helaas leidt een overvloed aan keuze vaak tot besluiteloosheid, verwarring en passiviteit.

Verschillende business en marketing studies hebben aangetoond dat wanneer een consument wordt geconfronteerd met te veel keuzemogelijkheden, hij minder producten zal kopen. Immers is een keuze maken uit een aanbod van drie kwaliteitsproducten veel gemakkelijker dan een keuze maken uit een aanbod van 300 producten. Als de aankoopbeslissing te moeilijk wordt gemaakt, zullen de meeste mensen gewoon opgeven.

Dus als je een beslissing in je leven moet maken, vergooi dan geen kostbare tijd aan het afwegen en evalueren van elk detail van de keuzemogelijkheden. Kies iets waarvan je denkt dat het je ligt en geef het een kans. Als het niet lukt, kies dan iets anders. Richt je meer op minder en doe je uiterste best.

4. Gebruik alleen goed gereedschap.

Zorg ervoor dat het enige gereedschap dat je gebruikt, goed gereedschap is. Het heeeft geen zin om instrumenten te gebruiken van lage kwaliteit. Je gaat geen dik stuk hout doormidden zagen met een botte, oude handzaag. Dat zou een dwaze inspanning zijn want het kost veel te veel moeite voor een gering resultaat. Ditzelfde principe geldt voor alles in het leven.

Als het gereedschap in je gereedschapskist niet past bij wat je baan eist, zoek dan iemand die wel de juiste instrumenten heeft en doe aan ruilhandel. Het juiste gereedschap laat een berg werk lijken op een molshoop. Met een goed idee, vastberadenheid, en de juiste tools, is bijna alles mogelijk.

success-baby

5. Spendeer quality time met quality people

U bent het gemiddelde van de mensen waarmee je het meest van je tijd doorbrengt. En dat is exact waarom niet waar je in het leven staat, maar door wie je omringd wordt, er het meeste toe doet. Sommige mensen zuigen de levensenergie uit jou, anderen schenken je energie. Zorg er dus voor dat je in het gezelschap vertoefd van mensen die je energie, inspiratie en levensvreugde geven.

Breng meer tijd door met leuke mensen die slim, gedreven en open-minded zijn over persoonlijke groei en kansen. De boodschap is eigenlijk dat relaties je moeten helpen, niet pijn doen. Omring jezelf met mensen die de persoon weerspiegelen die jij wil zijn. Kies vrienden waarop je trots bent dat je ze kent en kies mensen die je bewondert.
Het leven is te kort om tijd te besteden aan mensen die de energie uit je zuigen en jouw hoop de kop in drukken.

6. Studeer en repeteer de kunst van het verkopen.

De basis voor het succes is het vermogen om zichzelf, de ideeën en dat wat je te bieden hebt, te verkopen. Verkopen is geen daad van manipuleren, misleiden of bedriegen. Verkopen is het uitleggen van beslissingen of standpunten met logische argumenten. Het is het overwinnen van problemen en wegversperringen, de kopers kalmeren en verzekeren dat hun angsten bij een aankoop niet zullen uitkomen. Verkopen is overtuigen.

Verkopen is een van de belangrijkste fundamenten van zowel zakelijk als persoonlijk succes. Het gaat erom te weten hoe te onderhandelen, hoe om te gaan met een “nee” als je er een krijgt, hoe het vertrouwen en gevoel van eigenwaarde bij afwijzing te behouden en hoe je open moet communiceren met een breed scala van mensen.

Als je echt gelooft in je idee, of uw bedrijf, of jezelf, dan heb je geen enorm ego of een overdreven extraverte persoonlijkheid nodig. Je hoeft niet te verkopen in de traditionele zin van het woord. Je hoeft alleen maar om je eigen standpunt duidelijk en van harte en vol vertrouwen te communiceren.
Het woord is aan u …