Kinderen kunnen niet meer met blokkendozen spelen door de iPad

Er is een stijgend aantal kinderen die niet over de motorische vaardigheden beschikken om te spelen met blokkendozen en dingen te bouwen. En dat komt, volgens de Association of Teachers and Lecturers, omdat kinderen verslaafd zijn aan tablet-computers en smartphones.

Veel kinderen van slechts drie of vier jaar oud kunnen moeiteloos over een scherm vegen en applicaties opstarten, maar ze hebben weinig of geen handigheid in de vingers omdat ze urenlang bezig zijn met hun iPad.



-

De leden van de Association of Teachers and Lecturers waarschuwde ook dat sommige oudere kinderen niet in staat waren om een examen op te lossen met een traditionele pen omdat hun geheugen was uitgehold door lange blootstelling aan technologie die louter op schermen was gebaseerd.

Zij riepen ouders op om harder op te treden tegen het overmatig tabletgebruik en zelfs om de wi-fi ’s nachts uit te schakelen.

Colin Kinney, een leraar uit Noord-Ierland vertelde dat zijn leerlingen het grootste deel van de nacht computerspelletjes speelden waardoor de aandachtsspanne zo beperkt is dat ze het niet goed deden op school.

 -

Ook kleuteronderwijzers maken zich zorgen over het toenemend aantal jonge leerlingen die niet enkel te weinig  manipulatieve vaardigheden hebben om te spelen met bouwdozen  maar die ook geen sociaal contact kunnen hebben met andere leerlingen.

“Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de technologie verstandig en productief gebruikt wordt en dat leerlingen niet de stap achteruit maken en geobsedeerd geraken en agressief en anti-sociaal gedraag gaan vertonen,” voegde hij eraan toe.

“Op dezelfde manier kunnen we een baksteen gebruiken om ofwel een raam te breken of een huis te bouwen. Digitale technologie kan goed of slecht gebruikt worden en leerkrachten moeten hun leerlingen helpen in het maken van positieve keuzes.”