Het ei van Columbus: wc-papier met reclame

Hoewel sommige mensen er zeker van zijn dat de gedrukte media langzaamaan zullen verdwijnen, zwemmen anderen tegen de stroom in. De bedenkers van het Franse Qublicité zijn de zalm in de stroom van verandering. Zij willen namelijk toiletpapier bedrukken met reclame, mopjes, weetjes en verhaaltjes. “Iedereen kan zijn beste grappen op sociale media of grappige verhalen die hij tegenkomt op Facebook of Twitter naar ons opsturen en wij zullen ze drukken op rollen wc-papier,” legt Kevin Mollard, algemeen directeur van Qublicité uit.

Elke rol omvat 300 keer dezelfde inhoud van een meter lang. “Wanneer er voldoende advertenties zijn voor een rol, kan de productie beginnen. De voornaamste afnemers van het product zijn restaurants, bars, theaters en bioscopen.” De start-up is in het midden van de commercialisering. “We hebben inderdaad nog geen klanten want adverteerders reageren nogal terughoudend. Het is dan ook van belang dat we voldoende openbare plaatsen zoals restaurants kunnen vinden die ons toiletpapier willen gebruiken. We werken op de lange termijn. Wij geven er de voorkeur aan om onze tijd te nemen dan dat we halsoverkop teveel persoonlijk geld investeren in deze onderneming zonder te weten of we rendabel zijn,” besluit Kevin Mollard.

Qublicité is bedoeld voor lokale bedrijven en dus ook voor lokale adverteerders. Het bedrijf wil ongeveer twintig verdelers hebben en 100.000 rollen verkocht hebben tegen het einde van 2014.