Zuid-Koreaanse scholen schakelen de smartphones van hun studenten uit vanop afstand

Na testen op kleine schaal plannen Zuid-Koreaanse scholen om een systeem te installeren waarmee ze de smartphones van hun leerlingen kunnen vergrendelen. iSmartKeeper is een applicatie die een leraar in staat stelt om bepaalde diensten van de smartphones van zijn leerlingen uit te schakelen.

Er zijn zes verschillende modi om het smartphonegebruik te limiteren. De leraren kunnen de smartphones volledig vergrendelen, enkel noodoproepen toestaan, enkel laten bellen, enkel laten bellen en sms’en, enkel sms’en of bepaalde applicaties uitschakelen. De bedoeling is dat de kinderen niet afgeleid worden door hun telefoon. iSmartKeeper kan ook slechts het gebruik van één applicatie toestaan zodat de scholieren educatieve applicaties kunnen gebruiken zonder de afleiding van andere apps.

De leraar kan de applicatie in een schema gieten zodat de scholieren hun telefoon wel tijdens de pauzes kunnen gebruiken. De applicatie kan ook geofencing gebruiken. Dat houdt in dat de gsm’s van studenten vergrendeld worden vanaf dat de gps oppikt dat de studenten op school zijn.

Tot op heden hebben elf scholen de applicatie uitgeprobeerd. Drie daarvan besloten het systeem niet te gebruiken nadat ze enkele problemen hadden. Zo hackten de leerlingen hun telefoon zodat de applicatie niet meer werkte. Een andere leerling ervoer een probleem met geofencing. Uren nadat hij de school had verlaten, kon hij zijn telefoon nog niet gebruiken.

Een ander probleem met iSmartKeeper is dat het enkel voor Android bestaat. De meeste Zuid-Koreanen hebben smartphones van Zuid-Koreaanse merken zoals LG of Samsung en die gebruiken Android. Maar de scholieren die Apple of Windows phones gebruiken, glippen door de mazen van het net.

Een professor vindt de applicatie echt een draconische maatregel en een inbreuk op de mensenrechten van de studenten. Ondanks zijn protest heeft het Bureau voor Educatie in de provincie Gangwon toch alle 667 scholen geadviseerd dat ze iSmartKeeper gebruiken.