Durf jij in een vliegtuig te stappen zonder ramen?

Sinds de laatste vlucht van de Concorde in 2003 zijn er geen commerciële supersonische vluchten meer geweest. Maar daar lijkt nu terug verandering in te komen. Een aantal bedrijven is bezig om terug supersonische vliegtuigen op de markt te brengen.

Een van de bedrijven die zich daar momenteel mee bezig houdt, is Spike Aerospace uit Boston. Zij hebben de Spike S-512 gecreëerd, een supersonische privéjet voor 12 tot 18 passagiers. De jet kan de afstand tussen Londen en New York overbruggen in amper vier uur, maar wat nog unieker is aan het vliegtuig is dat het geen ramen heeft in de romp. Hierdoor wordt het vliegtuig veel lichter en zal het qua brandstofverbruik veel efficiënter worden. De cockpit heeft nog wel conventionele ramen.

Passagiers zullen dus niet in staat zijn om naar buiten te kijken tijdens hun vlucht. In plaats daarvan zal de binnenkant van het vliegtuig bekleed zijn met flinterdunne schermen, waarop panoramische beelden van buiten getoond worden. Op de schermen kunnen ook films, relaxende foto’s of spreadsheets voor het werk getoond worden.

vliegtuig

Bij Spike Aerospace redeneren ze dat je toch maar nauwelijks iets ziet uit een raampje in een vliegtuig, zeker als je ’s nachts of over oceanen vliegt. Ze zijn er bij Spike van overtuigd dat raamloze vliegtuigen over 20 jaar de norm zullen zijn, als is Boeing nog niet direct van plan om hun vliegtuigramen door het raam te gooien. Boeing zegt dat ze de klanten geven wat ze willen en volgens de bekende vliegtuigenproducent willen zij raampjes in het vliegtuig.

Er is ook wat kritiek op het vliegtuig. Jonny Clark van thedesignair gelooft dat een raamloze romp de stress van het vliegen kan verminderen. Anderzijds vreest hij dat mensen die misselijk worden op een vliegtuig nog harder zullen lijden, omdat zij geen referentiepunt kunnen zoeken voor de bewegingen van het vliegtuig. Hij stelt zich ook wat vragen op het vlak van veiligheid. Als de elektriciteit uitvalt, zijn de passagiers in duisternis gehuld en kunnen zij de nooduitgang moeilijk vinden. Omgekeerd is het ook moeilijker. Als een reddingsteam een vliegtuig moet open snijden, kunnen ze normaal door een raampje zien waar ze moeten snijden. Zonder ramen tasten ze in het donker.

Spike denkt het vliegtuig tegen 2018 op de markt te kunnen brengen. Een klein probleempje blijft wel dat supersonische vluchten verboden zijn boven Amerikaans grondgebied.