Dinosaurus uit Portugal is Europa's grootste roofdier uit Jura

Een nieuwe dinosaurus uit Portugal is Europa's grootste roofdier ooit en was de grootste vleesetende dinosaurus van de Jura periode volgens paleontologen die de fossielen bestudeerden.

De dinosaurus, genaamd Torvosaurus gurneyi, is ongeveer 33 meter lang en woog meer dan 1000 kilo volgens een document in de nieuwste PLoS ONE . Het roofdier was ongeveer 150 miljoen jaar geleden op de top van Europa's voedselketen.

"De fauna van wat nu Portugal is, was zeer divers in het late Jura," zei paleontoloog Octavio Mateus van de Universidade Nova de Lisboa en co-auteur van de studie, in een persbericht. "Deze nieuwe soort vleesetende dinosaurus verhoogt de diversiteit aan dinosauriërs in Portugal een beetje meer."

Fossielen van de dinosaurus werden ten noorden van wat nu Lissabon is, gevonden. De bovenkaak had elf tanden van de dinosaurus, die elk meet ongeveer 4 centimeter lang waren.

De nieuwe dinosaurus is de tweede bekende soort Torvosaurus en is het Europese equivalent van Torvosaurus tanneri uit Noord-Amerika. Beide soorten werden ontdekt in gesteenten van dezelfde geologische ouderdom en woonden in soortgelijke omgevingen gedomineerd door dinosaurussen. Beide zouden bedekt zijn geweest met proto-veren en beide behoorden tot een tweebenige dinogroep die de voorouders zijn van vogels.

De Portugese dinosaurus was een verre neef van Tyrannosaurus rex, en had meer tanden dan T. tanneri. T. rex draagt nog steeds de titel "Koning van de Dinosaurussen", want hij was groter dan de Torvosaurussen. Het meest complete skelet van een T-rex was ongeveer 40 meter lang.

Paleontoloog en mede-auteur Christophe Hendrickx, ook van de Universidade Nova de Lisbo , zei over de nieuwe Portugese dino: "Dit is niet het grootste roofdier dat wij kennen. Tyrannosaurus, Carcharodontosaurus en Giganotosaurus uit het Krijt waren grotere dieren. "

Hij voegde eraan toe dat zijn schedel bijna 4 meter lang was en dat de Portugese dinosaurus verzot was op andere dinosauriërs.

Hendrickx legde uit dat de naam van de nieuwe dinosaurus een eerbetoon is aan kunstenaar James Gurney, bedenker en illustrator van de Dinotopia boekenreeks .