Waarom de stoeltjes van het openbaar vervoer er altijd zo lelijk uitzien

U heeft zich wellicht al eens afgevraagd wie de zitjes van het openbaar vervoer ontwerpt en waarom de ontwerper altijd voor een spuuglelijk patroon kiest. Om u er even aan te herinneren hoe die zitjes er eigenlijk uit zien, staan hieronder enkele voorbeelden van stoeltjes van het openbaar vervoer uit het buitenland.

3074173249_1391436374_1505522_593193070760409_925963975_n__list-noup



a3f1204171_1391436511_1477645_571470556265994_1408300995_n__list-noup

Toch erg lelijk, niet waar? Waarom doen ze dit de mensen toch aan op de tram of de bus?

Er zijn twee filosofieën rond dit complexe vraagstuk. Ofwel wordt er gekozen voor een heel erg druk patroon, zo kleurrijk mogelijk, wat het automatisch voor de meeste mensen lelijk maakt. Dat doet het openbaar vervoer om de drang van mensen om iets op de zitjes te schrijven te onderdrukken. Want het heeft weinig zin om een zitje vol te kribbelen als het er al zoveel opstaat dat de boodschap toch niet leesbaar of zelfs zichtbaar zou zijn. Deze strategie gebruiken ze in Nederland en in vele andere Europese landen en we moeten eerlijk zijn: ze zijn erg goed in hun opzet geslaagd.

België en De Lijn kiezen echter voor een andere filosofie. De Lijn heeft een nieuw patroon laten ontwerpen, zo vertelt Tom Van de Vreken van de Lijn: “We hebben gekozen om de bus gezelliger te maken door de zitjes te voorzien van een rustig en sereen stofje. De filosofie achter deze keuze is dat mensen een zekere vorm van respect zullen opbrengen voor de mooie presentatie en daarom de nieuwe zitjes niet zullen volkribbelen.” Dit is het resultaat:

unnamed

Hopelijk stellen de gebruikers van het openbaar vervoer De Lijn niet teleur, want als we eerlijk zijn, zitten we toch liever op dit stoeltje dan op één van die hierboven.