Duurzaam naar het werk met de pendelbus

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil een systeem met shuttlebussen voor werkplaatsen die moeilijk bereikbaar zijn, zoals in een haven of bij bedrijven waar in ploegen wordt gewerkt. Dat moet het woon-werkverkeer duurzamer maken.

Vlaanderen heeft zichzelf het doel opgelegd om 40% van het woon-werkverkeer tegen 2030 op een duurzame manier te laten verlopen, zij het met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet. Volgens Crevits betekent dit dat er op heel wat verschillende fronten inspanningen zullen moeten worden geleverd. «Veel bedrijven zijn vandaag gelegen op plaatsen die niet goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer», klinkt het. «Daarom wil ik de kans geven om ook private pendeldiensten te laten ontwikkelen. Die kunnen een goede aanvulling zijn op het openbaar vervoer.» Momenteel lopen in Vlaanderen al verschillende projecten, zoals Havenbus Zeebrug- ge, MaxMobiel Gent en MLSO Linkeroeverpendel. «Daaruit blijkt dat er een duidelijke nood is aan een specifieke aanpak voor moeilijk bereikbare werkplekken of locaties waar werknemers ook in vroege en late shiften werken, en die niet kunnen worden bediend via het reguliere aanbod van De Lijn.»

Volgens Crevits lopen de drie projecten heel goed, en is het de bedoeling om ze de komende maanden uit te breiden. Nadien zullen ze worden opgenomen in het nieuwe kader. Concreet wordt in totaal 3,1 miljoen euro uitgetrokken voor de pendelbussen. Er is gekozen om via een openbare aanbesteding uitvoerders aan te trekken om hun diensten structureel aan te bieden. Aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken is de opdracht gegeven om dit voor te bereiden. Werkgeversorganisatie Voka is alvast voorstander van het idee van private pendeldiensten. «Meer mensen zullen op hun werk geraken dankzij het juiste maatwerk door private dienstverleners», reageert gedelegeerd bestuurder Jo Libeer.