Top 10 grootste ergernissen op kantoor

Waar erger jij je het meeste aan op de werkvloer? Volgens een onderzoek van Regus zijn collega’s die zich niet aan afspreken of deadlines houden het meest irritant gevolgd door collega’s die weigeren om toe te geven aan hun fouten. Deze en andere ongemakken kunnen een nadelig effect op je productiviteit hebben, dus voeg best nog snel enkele goede voornemens aan je lijstje toe. Zo blijft de sfeer op de werkvloer gezellig en moeten zowel jij als je collega’s je het komende jaar minder opjagen.

De volledige lijst:

10. Roken of alcohol nuttigen

Een pintje drinken kan verfrissend werken en om de stress te voorkomen kan een sigaret bij de rokers deugt doen. Maar toch wordt dit toch niet zo gewaardeerd door je medemens op kantoor. Probeer je rookgedrag dus op een laag pitje te houden tijdens de werkuren en haal de alcoholische dranken pas in het weekend boven.

9. Laatkomers

Met het openbaar vervoer reizen is altijd een beetje avontuur, maar toch ergeren collega’s er zich aan als je vaak te laat komt. Misschien kan je daar niet altijd iets aan doen, maar probeer zoveel mogelijk te vermijden dat je na je collega’s het kantoor binnen strompelt.

8. Stinkerds

Sommige mensen kunnen er nu eenmaal niks aan doen dat ze een sterke lichaamsgeur hebben, maar er is niets zo vervelend als een stinkerd naast je hebben zitten. Persoonlijke hygiëne is enorm belangrijk in sociale omgang, maar dat blijkt toch niet voor iedereen vanzelfsprekend te zijn. Doe dus even de moeite om een lekker geurtje uit te kiezen alvorens je plaatsneemt tussen je collega’s. Een simpele deodorant kan vaak al genoeg zijn.

7. Lange gesprekken over privésituaties (21,3%)

Natuurlijk mag je aan je lievelingscollega even melden dat je gisteren een leuke date hebt gehad, maar hou zulke gesprekken liever kort en bondig. Het stoort collega’s in de buurt enorm en zij hebben er ook helemaal geen zaken mee. Ga liever onder jullie twee lunchen om lekker verder te keuvelen over je privéleven of ga na het werk nog een wijntje drinken.

6. Communiceren via e-mail (24,7%)

E-mail is een handig middel om te communiceren met mensen die aan de andere kant van de wereld wonen, maar gebruik het niet om iets te vragen aan een collega die twee tafels verderop zit. Dat kan wel eens beledigend overkomen en meestal krijg je sneller antwoord als je het even gaat vragen. Hij of zij zal heus niet je neus afbijten.

5. Luide telefoongesprekken (26,8%)

Dat je dochtertje of zoontje af en toe belt om iets te vragen is helemaal geen ramp, maar niet het hele kantoor moet weten wat zijn of haar probleem is. Dat geldt eveneens voor vrienden en familie. Als je van jezelf weet dat je altijd aan de telefoon brult, doe dan de moeite om je af te zonderen. Zo kunnen de anderen in alle rust en stilte verder werken en bespaar je hen misschien wel enkele gênante details.

4. Tamzakken (27,1%)

Mensen die een beetje liggen te rond te hangen en helemaal niets doen – zelfs niet doen alsof – worden ook niet erg geapprecieerd. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, krijg je het beste resultaat. Maar dat lukt niet als er rotte appels in het team zitten. Zorg dus dat jij zo geen rotte appel wordt.

3.Roddelen (29,2%)

Aan het koffiemachine leer je meestal je collega’s het beste kennen, maar pas op wat je over je medemens zegt. Roddelen wordt niet getolereerd op kantoor omdat dit denigrerend kan overkomen en voor onenigheid zorgt.

2. Weigeren om je fouten toe te geven (52,1%)

Vergissen is menselijk, dus is het ook logisch dat je je verantwoordelijkheid neemt voor de fouten die je maakt. Dat is geen schande, maar juist een professionele houding. Wie dat niet doet, kan wel eens boos aangekeken worden door de anderen.

1. Collega’s die deadlines en afspraken missen (57,7%)

Wie een deadline mist, zorgt er meestal voor dat andere collega’s met de handen in het haar belanden. Daarom vinden de ondervraagde Belgen dit een van de meest irritante gebeurtenissen op kantoor. Stiptheid en betrouwbaarheid komen dus best bovenaan je lijstje te staan.

De koffie is vaak de ideale plek om meer te leren over zijn collega’s. Maar pas op voor roddels. 29,2% van de respondenten, denigreren en laster zijn niet goed ontvangen.