Biokledingwinkel Anders Getint: "Het clichébeeld van de geitenwollensok is achterhaald"

Groen ondernemen is hot, maar is het ook happening? Metro legt regelmatig een groen genie uit de bedrijfswereld op het rooster. Deze week is het de beurt aan Anders Getint, een kledingwinkel uit Leuven die biologische kleren verkoopt.
door
Mare
Leestijd 3 min.

Wat doet Anders Getint precies?

«Anders Getint is een kledingwinkel in Leuven die biologische kleren aanbiedt. We zijn gestart als “Doekjes en Broekjes”, dat was in eerste instantie een winkel voor herbruikbare luiers. Er was in verschillende regio's één verdeler van één bepaald merk. Eerst was ik in de regio Leuven daar alleen verantwoordelijk voor, maar het liep zo goed dat ik An heb gevraagd om me te helpen. We zijn dan uitgegroeid tot een winkel met bio-kleren voor kinderen. Op vraag van verschillende klanten wilden we ook iets doen voor volwassenen. Aanvankelijk organiseerde we twee bestelavonden per jaar. Dan kon iedereen die wou, langskomen om kleren te bestellen. Maar dat volstond eigenlijk niet. Het aanbod was te klein en niet iedereen kon op die dagen komen, dus zijn we Anders Getint begonnen. In onze winkels vind je nu van alles: kleren voor mannen, vrouwen en kinderen, herbruikbare luiers, ecologisch maandverband en tampons, kompressen, een alternatief voor natte doekjes… Het aanbod is echt heel ruim. Doekjes en Broekjes is 15 jaar geleden van start gegaan en Anders Getint bestaat nu 10 jaar, we vieren dus twee jubilea dit jaar.»

Hoe willen jullie het verschil maken?

«We bieden heel wat ecologische producten aan, 15 jaar geleden was dat veel moeilijker omdat ecologie minder leefde. Door de jaren hebben we gemerkt dat het concept veel meer mensen ging aantrekken en nu lopen de zaken heel goed. Ons publiek is heel divers, van jong tot oud, van rijk tot minder rijk. Het cliché van geitenwollensokken is volledig voorbijgestreefd.»

«Ik ben al lang met ecologie bezig, het is echt een levensstijl geworden. De planeet moet langer mee kunnen gaan zodat ook onze kinderen nog een toekomst hebben. We zijn gestart met luiers omdat die echt heel slecht zijn voor het klimaat, gemiddeld gaan er per kind 10 bomen verloren aan luiers alleen al. En dat terwijl er een eenvoudig alternatief is.»

Hoe rijmen jullie economische groei met duurzaam ondernemen?

«We zien dat we steeds populairder worden, in het begin was ons publiek redelijk klein, maar dat is geleidelijk gegroeid. Tot de laatste jaren, toen groeiden we ineens veel sneller, je ziet dat steeds meer mensen hun steentje willen bijdragen. Veel van onze nieuwe klanten komen ook omdat ze via vrienden of familie kennis met ons hebben gemaakt. Mond op mond reclame is heel effectief, dat merken we wel.»

«We zijn ook redelijk uniek in België, er zijn veel webshops die biokleding aanbieden, maar echt winkels zoals die van ons zijn er niet veel. We merken dat er vanuit heel het land mensen naar hier komen omdat ze toch graag de kleren zien en er wat uitleg over krijgen. Langs de andere kant zien we ook wel dat de interesse sterk regio gebonden is. Leuven is echt wel een voortrekker op dat vlak, hier leeft ecologie echt fel. In Leuven gebruikt ongeveer 10% van de mensen herbruikbare luiers, dat is heel veel en was vroeger ondenkbaar. Al mogen het er natuurlijk altijd meer worden.»

Victor Moonen