Iconische "Miss Belga" onder de hamer

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het beeld van het tricolore meisje met de zwierige pluimhoed dat al sinds 1925 op de sigarettenpakjes van Belga prijkt, zit in ons collectieve geheugen gegrift. Het originele ontwerp van deze iconische "Miss Belga" gaat eind deze maand onder de hamer. Dat laat het Brusselse veilinghuis The Romantic Agony weten in een persmededeling. "Miss Belga", oftewel de Antwerpse Paula Colfs-Bollaert, werd voor het eerst geschilderd door Leo Marfurt. De Belgisch-Zwitserse kunstenaar richtte tevens zijn eigen reclamebureau op in Brussel. De beeltenis zou dienen als cover van het sigarettenmerk Belga. Vanwege haar afbeelding in de Belgische driekleur groeide ze in de loop der jaren uit tot een echt Belgicistisch symbool.

Eén van de eerste, originele ontwerpen van dit iconische beeld komt op vrijdag 28 april op de markt. Het gaat om een schilderwerk dat "Miss Belga" afbeeldt op een rode achtergrond, met grote zwarte hoed, pluimen en een gele sjaal. Het beeld wordt samen met zes andere Belga-ontwerpen geveild. Het portret maakt deel uit van een collectie van 151 reclamebeelden. Het gaat om geïllustreerde reclame-items (van affiches over tekeningen tot aquarellen) van bekende merken zoals Belga, Chrysler, Minerva en Purfina.

"De hele collectie van Marfurt-ontwerpen is interessant, omdat hiermee een heel bijzonder deel van ons cultureel erfgoed op de markt komt", zo vertelt Johan Devroe, expert veilinghuis bij The Romantic Agony. "Belga was nog niet zo lang geleden het populairste sigarettenmerk van België en dankte haar succes mede aan sterke advertenties en de grote herkenbaarheid van illustraties zoals deze."

Naast de Marfurt-collectie worden er zeldzame tekeningen van de Vlaamse kunstschilder Pieter Brueghel de Jonge en een vijfhonderd jaar oude incunabel geveild.

bron: Belga