Reisbureaus winnen opnieuw aan populariteit

De Belgische reisbureaus merken dat ze opnieuw meer klanten over de vloer krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
door
Kevin
Leestijd 2 min.

De opkomst van het internet heeft zich in heel wat sectoren laten voelen. Reisbureaus waren daar geen uitzondering op. Reizigers boekten steeds vaker hun hotels, vluchten, transfers ... online. Enkele jaren geleden zag het er zelfs naar uit dat reisagenten met uitsterven bedreigd waren. Maar uit een rondvraag van het NSZ bij 181 zelfstandige reisbureaus blijkt daar er beterschap op komst is voor de sector. Net iets meer dan de helft van de reisagentschappen heeft aangegeven dat ze hun klantenbestand opnieuw gestaag zien toenemen. Vier op de tien bureaus zien die stijging sinds het najaar, 17% van de agenten merkten de tendens al eerder op.

Slechte ervaringen

De belangrijkste reden dat toeristen opnieuw bij kantoren aankloppen, is de dienstverlening die ze ter plaatse aangeboden krijgen. Liefst 94% van de reisbureaus gaf goede service en ondersteuning bij problemen aan als de hoofdreden waarom klanten terugkeren. Ook minder positieve ervaringen hebben hun effect. Een op de drie reizigers zou al voor een onaangename verrassing hebben gestaan bij een verblijf dat ze online geboekt hebben.

Daarnaast spelen steeds meer agentschappen in op bepaalde niches. De helft heeft zich al gespecialiseerd in bijvoorbeeld avontuurlijke reizen en acht op de tien ondervraagden is ervan overtuigd dat specialisatie broodnodig is om op lange termijn te overleven. Bovendien grijpen de dienstverleners steeds vaker naar mogelijkheden op het internet. Via de sites van de helft van reisbureaus is het mogelijk om een trip te boeken, en steeds meer onderhouden ze pagina's op de sociale media. «Dat we in digitale tijden leven, zal niemand ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat klassieke dienstverleners geen plaats meer hebben op de markt. Kwaliteit en service komen altijd bovendrijven», besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.