Premier League-ploegen vinden gaatje om extra centjes te verdienen

Premier League-ploegen vinden gaatje om extra centjes te verdienen

Voetbalclubs in de Engelse Premier League hebben letterlijk een gaatje gevonden waarmee ze meer inkomsten kunnen vergaren. Vanaf het seizoen 2017-2018 mogen ze ook reclame aanbrengen op de mouwen van de voetbaltruitjes. Tot nu was die plek op het shirt voorbehouden voor het logo en de sponsor van de Premier League. Manchester City, de ploeg van Kevin De Bruyne en Vincent Kompany, gaat nu als eerste club gebruik maken van deze mogelijkheid. Het logo van de Zuid-Koreaanse bandenproducent Nexen Tire zal vanaf volgend seizoen op de biceps van Pep Guardiola’s spelers prijken. Engelse voetbalclubs zitten nochtans niet verlegen voor inkomsten. Zo is City’s stadsrivaal Manchester United met een omzet van 689 miljoen euro sinds dit jaar de rijkste club ter wereld. City staat met 524,9 miljoen euro op de vijfde plek. Daarnaast staan nog zes andere Britse ploegen in de top 20 van de Football Money League, becijferd door Deloitte.
Dat de Britse zender Sky sinds dit seizoen 2,3 miljard euro neertelt voor de uitzending van de wedstrijden speelt hierbij ongetwijfeld een grote rol. Ter vergelijking: de voetbalrechten voor de Belgische voetbalcompetitie zijn verkocht voor 63 miljoen euro per jaar.

Maar de geldhonger bij de Premier League-clubs lijkt daarmee allerminst gestild, want vanaf volgend seizoen mogen ze dus extra sponsors aan hun voetbaltruitjes toevoegen. City heeft alvast de koe bij de hoorns gevat en een contract ondertekend met Nexen Tire. De waarde van deze deal is niet gekend.

bron: Belga