Antwerpse actiegroepen gaan door en professionaliseren

door
Belga
Leestijd 2 min.

Dat er een compromis werd gesloten met de Vlaamse regering betekent geenszins dat de Antwerpse actiegroepen ophouden te bestaan. "We denken nu zelfs na over een professionalisering van onze organisatie", zegt Peter Vermeulen, bezieler van Ringland. Onder leiding van overkappingsintendant Alexander D'Hooghe werd vandaag een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding. Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het 'Radicaal haventracé' laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen.

De bewegingen blijven de komende jaren wel betrokken bij het project, belooft de regering. "We rekenen op een blijvende samenwerking tussen burgers, overheden en experts", aldus Alexander D'Hooghe. "Daarom hebben we een werkgemeenschap opgericht waarin die drie zijn vertegenwoordigd. Daarnaast komt er een regioraad, waarin alle gemeenten uit de regio - een dertigtal - mee kunnen nadenken over de investeringen in mobiliteit."

Een van de belangrijkste taken voor de werkgemeenschap is de realisatie van de zogenaamde modal split, vindt Manu Claeys van stRaten-generaal. Die legt een 50/50-verdeling voor de Antwerpse mobiliteit op: de helft van de verplaatsingen met de auto en de andere helft met alternatieven als tram, fiets of boot.

Peter Vermeulen wil nu nadenken over een professionalisering van Ringland. "We zullen evenementen blijven organiseren om de kas te spijzen", zegt hij. "We hebben nu twee mensen halftijds in dienst en dat moet wellicht omhoog. Veel specialisten werken gratis voor ons, maar dat zal niet blijven duren."

De 1,25 miljard euro die vandaag in het vooruitzicht werd gesteld is goed voor een gedeeltelijke overkapping van de Ring. "Een volledige overkapping kost 3 miljard", brengt Vermeulen in herinnering. "Daarvoor blijven we ons inspannen. We gaan niet overkappen en halfweg stoppen", besluit hij strijdvaardig.

bron: Belga