Talpa verhoogt, na akkoord tussen TMG en Mediahuis, opnieuw bod op Telegraaf Media Group

Talpa verhoogt

Talpa, het Nederlandse investeringsbedrijf van mediamagnaat John De Mol, heeft zijn bod verhoogd op uitgever TMG (Telegraaf Media Groep) naar 6,50 euro. Dat meldt het bedrijf zondagavond in een persbericht. Talpa biedt daarmee 0,50 euro meer dan het Belgische Mediahuis, dat zondagavond een akkoord bereikte met TMG over de overname. De familie Van Puijenbroek is via VP Exploitatie grootaandeelhouder in TMG en wees eerdere hogere biedingen van Talpa af. In het zondag gesloten akkoord tussen Mediahuis en TMG is vastgelegd dat TMG zijn identiteit en Amsterdamse hoofdkantoor houdt en dat de journalistieke onafhankelijkheid binnen het bedrijf ook op lange termijn overeind blijft. Alle merken, waaronder De Telegraaf, blijven bestaan en er zou geen sprake zijn van omvangrijk banenverlies door de overname.
De vraag is of TMG en VP Exploitatie nu wel verder willen praten met Talpa. Mediahuis en VP Exploitatie verklaarden vorige week nog dat elk bod van Talpa kansloos is, omdat het slechts 20 procent van de aandelen van TMG bezit en dus geen meerderheid kan halen.
Zondag werd ook bekend dat de raad van commissarissen van TMG de leden van de raad van bestuur aan de kant schoof. In een afzonderlijk persbericht van TMG staat dat dat besluit volgens de toezichthouders “onvermijdelijk” was, omdat het bestuur zich “onrealistisch” en “onvoldoende constructief” zou hebben opgesteld in de onderhandelingen met Mediahuis en VP Exploitatie. Daardoor ontstond volgens de commissarissen het risico dat het consortium eenzijdig een bod zou uitbrengen, zonder de eerder overeengekomen garanties voor TMG.
Talpa liet dan weer weten dat de raad van commissarissen “de herhaalde oproepen om de gesprekken tussen Talpa en TMG te hervatten naast zich heeft neergelegd”, aldus de NOS. Daardoor is er volgens Talpa geen sprake meer van een gelijk speelveld tussen de verschillende bieders.

bron: Belga