Facebook lanceert dislike-knop

De sociaalnetwerksite Facebook heeft na lang aandringen van gebruikers een ‘vind-ik-niet-leuk'-knop geïntegreerd. Het voorlopig enkel om een proefproject en bovendien is de icoon enkel beschikbaar in de chatapp Messenger.
door
Heleen
Leestijd 1 min.

Ondanks de oproep van gebruikers was Facebook-oprichter Mark Zuckerberg lange tijd niet van plan een ‘vind-ik-niet-leuk'-duimpje te lanceren. Zo wilde hij niet te veel negativiteit op zijn netwerk laten binnensluipen. Om tegemoet te komen aan de vraag van de gebruikers, werd het aantal knoppen uitgebreid met extra emoties als love en wow. Maar een echte dislike bleef achterwege.

Kleinschalige test

Nu doet Zuckerberg wel een toegeving, al is het maar een kleine. Zo zal de nieuwe icoon niet in de newsfeed van gebruikers verschijnen maar enkel in de chatapp. Voorlopig is het aantal gebruikers dat er toegang tot heeft nog beperkt. "Het gaat om een kleinschalige test waarbij we mensen toelaten om met een beperkt aantal emoji's op berichten te reageren", klinkt het. Als de nieuwe knoppen aanslaan, is de kans groot dat Facebook de dienst uitrolt naar alle Messenger-gebruikers.

‘Neen'-icoon

Bij de sociaalnetwerksite zouden ze zelf niet spreken over een ‘vind-ik-niet-leuk'-knop, maar eerder als een ‘neen'-icoon. Gebruikers maken vaak afspraken via de chatapp en kunnen het duimpje omlaag dan ook gemakkelijk gebruiken om duidelijk te maken dat ze niet akkoord gaan met wat hun gesprekspartner zegt.

De icoon lijkt een detail, maar voor Facebook is het een belangrijke stap, aangezien er steeds meer concurrenten strijden om de gebruikers.