Internationale expansie stuwt omzet Marcolini

De bekende Brusselse chocolatier Marcolini heeft het voorbije boekjaar afgesloten met 11 procent meer omzet, tot 19 miljoen euro. De verkoop in België ging achteruit, onder meer door de aanslagen in Brussel, maar dankzij de internationale expansie steeg de globale omzet. Winst maakt Marcolini nog niet, maar dat vindt hij normaal in deze periode van investeringen, luidt het in de zakenkrant L’Echo. In 2016 opende Marcolini vijf nieuwe verkooppunten: één in Parijs en in Londen (Harrods), één in Japan, één in Hawaii en één in Shanghai. In die Chinese stad wil de chocolatier nog verder uitbreiden. Hawaii moet dan weer fungeren als poort naar de VS. Tot slot kijkt hij ook naar het Midden-Oosten.
In België daalde de verkoop van Marcolini met 6 procent. De chocolatier verwijst onder meer naar de moeilijke economische context, de aanslagen in Brussel en Parijs en de problemen met de tunnels in de Belgische hoofdstad. “Maar sinds eind 2016 toont Brussel weer hoopgevende cijfers”.
Voor 2017 mikt Marcolini opnieuw op een omzetgroei met minstens 10 procent.

bron: Belga