Oosterweel: Eerste analyse van radicaal haventracé is positief

door
Belga
Leestijd 1 min.

De eerste resultaten van een "verkennende potentie-analyse" van het compromis dat in de maak lijkt rond de Oosterweelverbinding, zijn positief. Dat heeft overkappingsintendant Alexander D'Hooghe bekendgemaakt en besproken met zowel de Antwerpse actiegroepen als de betrokken overheidsadministraties. Het voorgestelde radicaal haventracé kan werken en doorgaand verkeer van de R1 halen mits voldoende sturing, klinkt het onder meer. Het radicaal haventracé is een versterking van de R2 door het havengebied, met bijvoorbeeld een extra Tijsmanstunnel. "Uit verkennende analyses blijkt dat het radicaal haventracé werkt", stelt intendant D'Hooghe nu. "Dit is een essentiële bouwsteen waarop overheid en burgerbewegingen verder kunnen werken om tot draagvlak te komen de volgende jaren."

De Oosterweelverbinding blijft volgens D'Hooghe wel noodzakelijk voor stadsregionaal verkeer en om de Kennedytunnel te ontlasten. Bovendien werkt het haventracé slechts in beperkte mate zonder sturing, klinkt het, en "blijft het dus aangewezen om met dynamisch verkeersmanagement en met gedifferentieerde tolheffing doorgaand verkeer aan te moedigen de R1 te vermijden en de keuze te maken voor het haventracé richting Liefkenshoektunnel". Er zijn ook aanvullende investeringen nodig in openbaar vervoer en flankerende maatregelen om tot een modal shift te komen, benadrukt de intendant.

De positieve analyse heeft volgens D'Hooghe als gevolg dat het bestaande overleg de komende weken kan verdergezet worden, in de hoop zo snel mogelijk te "landen" met een volledig en door alle betrokken partijen gedragen akkoord over het Oosterweeldossier.

bron: Belga