Exclusief interview Met de makers van de Nintendo Switch

De Nintendo Switch komt uit op 3 maart. Speciaal voor de gelegenheid vlogen de Japanners Shinya Takahashi en Yoshiaki Koizumi, die allebei meewerkten aan de console, over naar Europa. Metro kon hen exclusief voor België strikken voor een gesprek.
door
Jelle
Leestijd 4 min.

Yoshiaki Koizumi (links) is een videogamelegende. Hij is de man achter culttitels als ‘The Legend of Zelda: Ocarina of Time' en ‘The Legend of Zelda: Majora's Mask' op Nintendo 64, maar ook ‘Super Mario Sunshine' en ‘Super Mario Galaxy'.

Shinya Takahashi (rechts) is de General Producer van de Nintendo Switch. Hij is sinds 1989 aan de slag bij het merk en werkte mee aan ‘Wave Race 64', ‘Mario Kart Double Dash' op GameCube en ‘Dr. Kawashima's Brain Training' op DS.

Voor welke spelers is de Switch en hoe positioneert hij zich ten opzichte van de andere consoles?

Takahashi: "We mikken op een zo breed mogelijk publiek van alle leeftijden en gamevoorkeuren. Mensen die vanuit hun luie zetel uren aan een stuk Zelda spelen, maar ook vrienden en familie die graag eens een partijtje samen spelen. Met de Nintendo Switch kunnen ze overal en zolang ze willen, spelen. Een heel breed publiek, dus de vergelijking met de andere consoles gaat niet op."

Wat was het belangrijkste uitgangspunt voor de Switch?

Takahashi: "De Switch heeft het DNA van alle vorige Nintendo-consoles geërfd en combineert dat tot een uniek geheel. We hebben onderzocht hoe mensen omgaan met games in onze moderne wereld. Tijd is kostbaar en ook heel beperkt. We hebben ons dus afgevraagd hoe we mensen met weinig tijd konden helpen om toch te gamen en ervan te genieten. Vandaar het idee om een console te ontwerpen waarmee je altijd en overal kan spelen."

"Bovendien heeft de Nintendo Switch twee controllers. Dat betekent dat mensen niet alleen om het even waar, maar ook heel spontaan samen kunnen spelen. We hopen echt dat ook vrienden, familie en zelfs onbekenden samen van de Switch zullen genieten."

Nintendo lanceert voor het eerst ook een abonnement om online te spelen. Waarom, en hoeveel zal dat kosten?

Takahashi: "Op basis van onze ervaring met Splatoon vonden we het echt nodig te blijven zoeken hoe we onze online services konden uitbreiden en de beste game experience konden bieden. Er komt een app voor smartphones, die verbinding maakt met de Switch en waarmee je partijtjes kan starten en kan chatten terwijl je op de console speelt. Maar we werken nog aan andere ideeën. We voorzien een jaarlijkse bijdrage tussen de 2.000 en 3.000 yen. (tussen 15 en 25 euro, red.)."

In 1995 was Nintendo een voorloper van virtual reality met de Virtual Boy. Wat denk je anno 2017 van VR en is de Switch compatibel met die technologie?

Takahashi: "Virtual reality is een interessante technologie. Nintendo is continu op zoek naar nieuwe technologieën en hoe die te integreren in onze producten. VR hoort daar natuurlijk bij."

"Vandaag kunnen mensen virtual reality beleven op een heleboel devices, waaronder ook smartphones. Dus ja, waarom ook niet op de Switch? Maar dat geldt voor veel nieuwe technologieën. We zijn altijd op zoek naar de beste manier om die te gebruiken en onze spelers iets leuks te bieden."

De Virtual Boy werd enkel in Japan en de VS verkocht van juli 1995 tot april 1996.

Waarom kozen jullie voor een console met maar 32 GB intern geheugen, in een tijd waarin meer en meer spelers games downloaden?

Takahashi: "Bij de Switch draait alles om flexibiliteit. Flexibiliteit in de bediening, met bewegingsdetectie via de Joy-Cons, de traditionele knoppen, de HD-trillingen en zelfs met de infraroodcamera. Maar ook flexibiliteit in de opslag. We weten dat gamers verschillende behoeften hebben. Wie meer opslagruimte nodig heeft, kan gewoon een microSD-kaart tot 2 TB invoeren, ook al zijn die momenteel nog niet te koop."

De minigames van ‘1-2 Switch' demonstreren de mogelijkheden van de Switch. Zijn er nog andere titels die de HD-trilfunctie ondersteunen?

Koizumi: "Het unieke aan ‘1-2 Switch' is dat spelers naar elkaar kijken en niet naar het scherm. Het was dus belangrijk om informatie op een andere manier dan louter visueel door te geven. En dat is precies wat de HD-trilfunctie doet. Het is een heel nieuwe manier van samenspelen en ik ben heel benieuwd hoe gamers het zullen gebruiken. In april komt Mario Kart 8 Deluxe uit, dat ook gebruikmaakt van de HD-trillingen. En ook in ARMS, Splatoon 2 en Super Mario Odyssey zijn ze een belangrijk onderdeel van de spelervaring."

 

Heel wat spelers hoopten op een nieuwe Super Mario voor de lancering van de Switch. Waarom komt die er pas op het einde van het jaar?

Koizumi: "We zijn heel blij met de vooruitgang van Super Mario Odyssey. We hebben al lang geen Super Mario in een open wereld meer gemaakt, dus wilden we zeker genoeg tijd nemen om de game te finetunen en zo goed mogelijk te maken. Ik hoop dat iedereen die de game zal spelen tijdens de kerstvakantie het gevoel krijgt dat hij het wachten waard was."

 

Welk nieuwigheden mogen we verwachten in Super Mario Odyssey?

Koizumi: "Het is de eerste keer in vijftien jaar, sinds Super Mario Sunshine, dat Mario een open wereld verkent. De allereerste keer was natuurlijk in Super Mario 64. Ik zou je zoveel willen vertellen over alle nieuwigheden, maar jammer genoeg is het enige wat ik mag zeggen dat Mario's petje een heel belangrijke rol zal spelen…"

 

Thomas Wallemacq