Sneltram langs A12 stapje dichterbij

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Vlaamse regering heeft vrijdag het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de nieuwe tramlijn tussen Willebroek en Brussel-Noord voorlopig vastgesteld. Zo komt de realisatie van de nieuwe sneltram langs de A12 weer een stap dichterbij. "Het concrete tracé ligt nu duidelijk op tafel", zegt Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V). De sneltram langs de A12 past in het Brabantnet, zeg maar de tramplannen van de Vlaamse overheid in de noordelijke rand van Brussel. Naast de sneltram langs de A12 gaat het daarbij om een trambus op het Ringtracé en een luchthaventram tussen de luchthaven en de hoofdstad.

De Vlaamse regering heeft nu de ruimtelijke plannen (GRUP of Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan) voor de sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord goedgekeurd.

Het tracé loopt langs en zo dicht mogelijk bij de A12. Tussen Willebroek en Londerzeel zal de tram aan de oostzijde van de A12 rijden. In Londerzeel kruist de sneltramlijn de A12 om te verknopen met de spoorlijn Mechelen-Gent. Eenmaal buiten het Vlaamse grondgebied sluit de tram aan op lijn 3 en 7 van het Brusselse net, om zo helemaal tot aan Brussel-Noord te rijden.

De haltes in Londerzeel, Meise en Wolvertem en de eindhalte 'Fort Breendonk' in Willebroek worden gecombineerd met een pendelparking. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA): "We stimuleren combimobiliteit, waarbij je vlot kan schakelen tussen de auto en het openbaar vervoer. Het wordt in de toekomst heel makkelijk om je auto achter te laten en op de sneltram naar Brussel te springen".

Het GRUP creëert ook ruimte voor de aanleg van een fietssnelweg op een deel van het tracé. Er zal wel bos moeten wijken om plaats te maken voor de sneltram, maar dat wordt volgens de Vlaamse regering op andere plaatsen ruimschoots gecompenseerd met extra groen. Minister Weyts: "We leggen extra bos aan, zodat er op het eind van de rekening meer bomen staan dan vandaag".

bron: Belga