"Brussel en Wallonië doen niet genoeg voor elektrische wagens"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het Brusselse en het Waalse gewest doen niet genoeg om de verspreiding van elektrische wagens te versnellen. Dat vindt CEO Marc Grynberg van het Belgische materiaaltechnolgiebedrijf Umicore, dat onder meer batterijen maakt voor elektrische wagens. Vlaanderen is volgens Grynberg wel goed bezig. "In België vragen we ons af of de elektrificatie wel plaatsvindt, want we zien weinig elektrische wagens in het straatbeeld. Maar we kunnen dat niet extrapoleren naar de hele wereld, want in China is de groei bijvoorbeeld indrukwekkend. De autoriteiten willen daar de vervuiling echt aanpakken", zei Grynberg tijdens de presentatie van de jaarcijfers van zijn bedrijf.

In België gaat het niet snel genoeg, vindt hij. "De inspanningen zijn heterogeen. In Vlaanderen is er een duidelijk beleid om elektrificatie te steunen. De belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting zijn veel lager. In Brussel en in Wallonië wordt er weinig gedaan. Integendeel zelfs: elektrische wagens hebben een hoog vermogen en worden dus heel zwaar belast. Dat is volledig tegenstrijdig met de doelstellingen die gesteld zijn in die regio's", dixit de Umicore-CEO.

"In alle regio's waar er steun is via de fiscaliteit, heeft dat een groot effect. Je ziet dat in Vlaanderen, in Noorwegen en in Nederland, maar het gebeurt nog te weinig of te traag", aldus nog Grynberg. "De aankoopprijs van een elektrische wagen ligt nog steeds hoger dan een equivalent op benzine of diesel. Dat verschil moet op een bepaalde manier gecompenseerd worden. Voor een aantal mensen is dat geen probleem, maar voor de meeste consumenten is het kostenplaatje een belangrijk element."

bron: Belga