Deze Bizidee-winnaars helpen je probleem de wereld uit

De beste bedrijven ontstaan uit innovaties die concrete problemen van mensen oplossen. De drie winnaars van de ondernemerswedstrijd Bizidee zijn alvast sterk gestart.
door
marketing
Leestijd 3 min.

Hoofdwinnaar Large: Myaddon

MyAddOn pimpt krukken en rolstoelen met kleurig add-ons, universele opzetstukjes die ze handiger in gebruik maken.

Welk probleem los je op?

Marie Van den Broeck (23): “In de wereld van de hulpmiddelen zijn er zoveel zaken die al jaren frustrerend en zelfs pijnlijk zijn. Hiervoor bedenken we oplossingen, zoals een soort universeel sokje dat over de handvaten van krukken past, de MySleeve. Het voorkomt uitglijden door zweethanden, pijn aan je handen en zorgt ervoor dat vallende krukken verleden tijd zijn.”

Hoe gestart?

“Ik ben Industrieel Ingenieur Ontwerper van opleiding. Reeds in het small business project van het masterjaar troffen we de eerste voorbereidingen om de MySleeve te vermarkten. Nu anderhalf jaar verder, is MyAddOn zo goed als klaar om de markt op te gaan.”

Welke toekomst?

“Distributiecontacten zijn reeds gelegd, leveranciers zijn gevonden en de productie van de MySleeve is gestart. Ik ben helemaal in voorbereiding voor de lanceringsdatum ergens maart of april. Daarna wil MyAddOn haar markt vergroten. Eerst België, dan het buitenland.”


Hoofdwinnaar Small: The Carebox

The Carebox is een driemaandelijkse ontdekkingsbox met cruelty-free en ethisch verantwoorde beauty- en lifestyleproducten.

Welk probleem los je op?

Jessika Van Cauwenbergh (34): “Natuurlijke schoonheidsproducten van nichemerken geraken moeilijk bij de consument. Dus wat doen mensen? Ze kopen make-up en verzorgingsproducten in de supermarkt, zonder zich bewust te zijn van de schadelijke stoffen die erin verwerkt zijn. Via onze luxueuze Carebox brengen we duurzame, ethische en natuurlijke producten vlotter bij het grote publiek.”

Hoe gestart?

Khadidia De Witte (38) en ik zijn al zestien jaar vriendinnen. We deelden al duurzame producten onder elkaar. Na een tijdje wilden we meer. We investeerden 7.000 euro spaargeld en lanceerden begin juli onze eerste box,The Summer Edition. Deze was al uitverkocht in september. De boxen van september en oktober verkochten nog vlotter.

Welke toekomst?

“Gezien het succes verhogen we de oplages van 100 naar 200 exemplaren per editie en combineren we dit met boxen op maat voor bedrijven. Tegelijkertijd voelen we een internationaal potentieel. We lanceren daarom snel een Franse en Engelse versie van onze site. Vanuit mijn opleiding als tolk zorg ik later voor een Italiaanse, Duitse en Spaanse vertaling.


Publieksprijs Metro: Karaton

Karaton is een leuk en humoristisch spel dat dyslectische kinderen leert omgaan met hun leerstoornis en hen helpt eraan te werken.

Welk probleem los je op?

Hannes Hauwaert (24): “Ik heb zelf zware problemen met dyslexie gehad. Pas in het derde leerjaar kon ik lezen zoals iemand uit het eerste leerjaar. Ik merkte dat er voor logopedisten niet genoeg innovatieve tools op de markt zijn. Daar wil ik op inspelen.”

Hoe gestart?

“Als laatstejaarsproject besloot ik een game te maken om dyslectische kinderen op een speelse manier te leren lezen en schrijven. Ik werd geselecteerd als Telenet Kickstart-project en vond co-founders. Sinds begin 2016 werken we met vier fulltime aan een webplatform dat heel persoonlijk inspeelt op de noden van elk kind.”

Welke toekomst?

“We testen onze beta-versie vandaag met tien logopedisten en een vijftigtal kinderen. We hopen in maart te lanceren voor logopedisten. De app voor ouders komt er later aan. Om de komende twee jaar verder te ontwikkelen, zoeken we in totaal 250.000 euro. 20.000 euro hopen we op te halen via de crowdfunding die we vandaag opstarten.”


Dit artikel werd u aangeboden door Metro-partner VLAIO-Bizidee.