De Lijn maakt sms-ticket fors duurder – “Dit is zó jaren 90”

“Faire tarieven zijn verder weg dan ooit bij De Lijn.” Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert scherp tegen de aangekondigde prijsverhoging in februari bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. Ze hekelt dat de prijs die je betaalt niet afhangt van wie je bent en de afgelegde afstand, maar van de manier waarop je betaalt en van de verkeersdrukte. “De Vlaamse regering stelde dat de tarieven van De Lijn voortaan niet sterker zouden stijgen dan de index. Deze stijging met 10 procent (voor het sms-ticket, red.) is dan ook onaanvaardbaar”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. Bovendien vindt TreinTramBus de prijszetting oneerlijk. “Van een overheidsbedrijf mag je verwachten dat de prijs afhankelijk is van wie je bent – jongeren, senioren, mensen met een laag inkomen betalen minder – en van de afgelegde afstand. Bij De Lijn is de prijs afhankelijk van de manier waarop je betaalt (M-ticket, sms, lijnkaart)”, aldus Vanseveren. “Erger nog is dat de prijs ‘dankzij’ het uurtarief afhankelijk is van de verkeersdrukte”, voegt hij toe. “Als je tram of bus in de file staat, en je daardoor meer dan een uur onderweg bent, moet je opnieuw betalen. En wie toevallig overstapt van De Lijn op een bus of metro van de MIVB, of een korte treinrit, betaalt meer dan wie zijn hele rit met een tram of bus van De Lijn kan afleggen. Dit is zó jaren 90.” TreinTramBus eist dat De Lijn de prijsverhoging afblaast en een faire tariefstructuur opzet voor alle verplaatsingen.

bron: Belga

 

DELEN