Ann Brusseel (Open Vld) gaat strijd aan met genderstereotypes in reclame en media

Ann Brusseel (Open Vld) gaat strijd aan met genderstereotypes in reclame en media

Vlaams parlementslid Ann Brusseel ergert zich blauw aan de genderstereotypes in de media- en reclamewereld. De Open Vld-politica organiseerde een rondetafel met experts over het thema. Van een aantal voorstellen, zoals het promoten van vrouwelijke mediarolmodellen en het belonen van genderneutrale reclame met een award of label, wil ze alvast zelf werk maken. Brusseel: “Al decennia zie je geen man in waspoederreclame, behalve één die vrouwen vertelt hoe ze moeten wassen”. De cijfers geven haar ook gelijk. Een onderzoek van Unilever toonde eerder dit jaar dat maar 3 procent van de vrouwen in leidinggevende rollen wordt getoond, 2 procent intelligent in beeld wordt gebracht en 1 procent in een rol waarin ze grappig zijn. Unilever zelf gooide het roer intussen om en beloofde minder genderstereotiep te gaan portretteren in reclameboodschappen. Andere adverteerders volgden.

Om het thema te bespreken, nodigde Brusseel een resem experts uit in het Vlaams Parlement. Maar niet iedereen staat even hard te springen om maatregelen te nemen. Zo reageert de mediawereld volgens haar “gevoelig op voorstellen tot regulering”. “Ik pleit ervoor om dit toch eens grondig te bekijken, omdat stereotiep denken nu eenmaal negatieve gevolgen heeft voor gelijke kansen van alle mensen. Onze samenleving is ondertussen divers en we leven op een andere manier dan 20 jaar geleden”, aldus Brusseel.

De experts deden ook enkele suggesties, gaande van het promoten van vrouwelijke mediarolmodellen tot het belonen van genderneutrale reclame met een award of en een label. “Van deze voorstellen wil ik zeker werk maken”, belooft Brusseel.

De Open Vld-politica pleit er ook voor de excessen in de modewereld een halt toe te roepen. Brusseel: “Op mijn vraag of het een goede zaak zou zijn aan modellen een minimum-BMI op te leggen om modeshows te mogen lopen, antwoordden de experts unisono positief. Daar moeten we dringend werk van maken, niet alleen de beeldvorming van meisjes en vrouwen te verbeteren, maar ook om de gezondheid en het welzijn van de modellen te garanderen.”

bron: Belga

DELEN