Vlaamse leerling scoort goed op wiskunde, maar minder op wetenschappen

Vlaamse leerling scoort goed op wiskunde

De Vlaamse leerlingen zijn goed in wiskunde. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat werd voorgesteld door Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. Voor wetenschappen doen de scholieren het eerder gemiddeld. Het TIMMS-onderzoek (Trends in International Mathematics and Science Study) wordt uitgevoerd bij leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs. Uit de studie blijkt dat de Vlaamse leerling het goed doet voor wiskunde.
Internationaal bevindt Vlaanderen zich net onder de Aziatische toplanden en binnen Europa zitten we in de top. Traditioneel sterke onderwijslanden als Finland, Nederland, Duitsland en Polen scoren significant minder goed.

Goede punten dus, maar voor wetenschappen zijn de resultaten minder positief. De Vlaamse leerlingen halen slechts een gemiddelde score en Vlaanderen moet heel wat Europese landen, onder andere Finland, Polen en Duitsland, laten voorgaan in de ranking. Vooral op natuurkunde presteren ze slecht.
Een mogelijke verklaring zit hem in het feit dat leraren aangeven zich onvoldoende gewapend te voelen om leerlingen uit te dagen, zeker wanneer het wetenschappen betreft, zeggen de onderzoekers dinsdag.

Minister Crevits zei vandaag dat ze tevreden is met de resultaten, maar dat er werkpunten zijn. “Bijna alle leerlingen slagen erin zowel voor wetenschappen als voor wiskunde het basisniveau te behalen. En voor wiskunde doen we het zeer goed. Toch is er ook werk aan de winkel, vooral op het vlak van wetenschappen.” Concreet wil ze inzetten op onder meer bijzonder leermeesters wetenschap en techniek.

bron: Belga

DELEN