Voorlaatste stadsdeel onderdeel van nieuw Leuvens circulatieplan

Voorlaatste stadsdeel onderdeel van nieuw Leuvens circulatieplan

Het nieuwe circulatieplan in de binnenstad van Leuven heeft maandag ook het zogenaamde gele stadsdeel opgeslorpt. Voor een volledig nieuwe verkeerssituatie is het nu alleen nog wachten op het blauwe stadsdeel. Die slotfase volgt al op 5 december. Het nieuwe verkeerscirculatieplan werd geleidelijk ingevoerd sinds 28 augustus met het paarse, groene, rode en oranje stadsdeel. Exact drie maanden later volgde maandag het gele stadsdeel, met nieuwe lussen voor bezoekers en heel wat nieuwe eenrichtingsstraten. Het merendeel van de straatinfrastructuur was al aangepast maar er was ook extra tijdelijk parkeerverbod.
Parkeren blijft een heikel punt. Op de Lei en aan Craenendonck, de Dirk Boutslaan en de Franz Tielemanslaan zijn in totaal 28 shop-and-go-plaatsen. De Vismarkt blijft voorlopig de parking van het gele stadsdeel. Na 2018, als de ondergrondse parking De Bruul klaar is, wordt die Vismarkt helemaal autovrij. De handelaars op het oudste plein van Leuven zien dat met lede ogen tegemoet. Een tegenvoorstel om de helft van de huidige parkeerplaatsen te behouden is een doodgeboren kind.
Het circulatieplan blijft de gemoederen beroeren. En niet alleen bij de oppositie in de gemeenteraad van maandagavond. Vorige vrijdag stond omzeggens heel Leuven stil, van de autoluwe binnenstad tot en met de ring. Tegenstanders wijten dat aan het verkeersplan. Volgens burgemeester Louis Tobback (sp.a) had dat verkeersinfarct andere oorzaken, zoals een defecte bus aan de ingang van de tunnel onder het station en uitzonderlijke file op de naburige autoweg E314.

bron: Belga

DELEN