Meer ICE-hogesnelheidstreinen tussen België en Duitsland

De ICE, de hogesnelheidstrein van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, gaat vaker rijden tussen Duitsland en Brussel-Zuid. Dagelijks zullen zes treinen rijden in beide richtingen, in plaats van de huidige vier. Dat is bekendgemaakt bij de doop van een ICE-trein die de naam «ICE Brussel/Bruxelles» kreeg.
door
Matthias
Leestijd 1 min.

De vraag naar reizen tussen België en Duitsland groeit gestaag, klinkt het bij Deutsche Bahn (DB). Vorig jaar vervoerde de ICE tussen beide landen een recordaantal van bijna 800.000 reizigers tegen hoge snelheid.

Daarom zullen vanaf 11 december, wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat, twee verbindingen toegevoegd worden in elke richting. Reizigers zullen om de twee uur op een ICE kunnen stappen.

Voor Birgit Bohle heeft de uitbreiding een duidelijk doel. "We willen marktaandeel winnen op het vliegtuig en de auto", aldus de DB-topvrouw. Bart De Groote, commercieel directeur van de NMBS, bevestigt. "Brussel-Zuid is een ware hub in het internationale treinverkeer, met verbindingen naar onder meer Frankfurt, Amsterdam, Parijs en Londen. Die rol willen we versterken."

De witte hogesnelheidstreinen met rode streep rijden sinds eind 2002 tussen Duitsland en België (met ook stops in Brussel-Noord en Luik-Guillemins). Ze brengen reizigers vanuit de Belgische hoofdstad in 1 uur en 15 minuten in Aken, in 1 uur en 45 minuten in Keulen en in 3 uur in Frankfurt.