We geven jaarlijks 500 euro uit aan impulsaankopen

Impulsaankopen zijn niemand vreemd, maar ruim de helft van de consumenten laat zich bij elke winkeluitstap verleiden tot ongeplande transacties. Jaarlijks spenderen we zo’n 490 euro aan producten die oorspronkelijk niet op het boodschappenlijstje stonden.

Dat is het besluit van een studie uitgevoerd door het onderzoeksbureau Display Mode, dat meer dan 2.500 Britse consumenten op de rooster heeft gelegd. Uit berekeningen van de onderzoekers blijkt dat impulsaankopen in Groot-Brittannië goed zijn voor een omzet van 21,7 miljard pond (25,6 miljard euro) per jaar. Op microschaal betekent dit dat elke consument ongeveer 490 euro uitgeeft aan onvoorziene aankopen, wat neerkomt op 10 euro per impulsaankoop.

Zo’n 54% van de ondervraagde consumenten geeft aan regelmatig een impulsaankoop te doen. Ongeveer tweederde beweert dat die impulsaankopen gewenst zijn, maar niet noodzakelijk. Nog eens een vijfde van de respondenten is van mening dat de aangekochte spullen wellicht op een bepaald moment nuttig zouden kunnen zijn. In slechts 16% van de gevallen gebeurt een impulsaankoop uit pure noodzaak.

“Wanneer de consument met een speciaal aanbod wordt geconfronteerd of gesignaleerd krijgt dat een product uit het assortiment zal worden verwijderd, groeit de intentie om tot een aankoop over te gaan”, leggen de onderzoekers uit. “De klant vreest immers later ontgoocheld te zijn wanneer hij vaststelt dat hij een unieke kans heeft gemist.”

DELEN