Mediaregulator legt Medialaan 17.500 euro boete op

Mediaregulator legt Medialaan 17.500 euro boete op

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Medialaan in totaal 17.500 euro boete opgelegd. Tijdens controles werden zowel op VTM als op 2BE (het huidige Q2) inbreuken op het Mediadecreet vastgesteld, meldt de VRM. De VRM controleerde op 1 juni uitzendingen van verschillende televisieomroepen. Op VTM werd tijdens de onderzochte periode een sponsorboodschap voor “Tönnissteiner” uitgezonden, die onder meer “het wervend karakter” heeft van een “ingekorte reclameboodschap die de kijker aanzet tot consumptie van de verschillende producten uit het gamma van Tönnissteiner”.

“Het Mediadecreet bepaalt dat een sponsorboodschap geenszins mag aanzetten tot consumptie. Bijgevolg beantwoordt deze sponsorboodschap niet aan de bepalingen van het Mediadecreet”, zegt de VRM. De regulator legt VTM een geldboete van 10.000 euro op.

De VRM stelde op 5 juli ook inbreuken vast tijdens uitzendingen van 2BE (nu Q2). De regulator legt een boete van 2.500 euro omdat een sponsorboodschap werd uitgezonden die geen sponsoridentificatie bevat en een van 5.000 euro omdat er twee reclameblokken werden uitgezonden waarbij er geen duidelijk herkenbare afbakening van reclame en redactionele inhoud was.

Tot slot moet ook de digitale zender Stories TV 2.000 euro ophoesten, onder meer wegens het overtreden van de regels rond productplaatsing.

bron: Belga

DELEN