Brussels parlementslid pleit voor geschiedenisles in functie van afkomst leerling

Brussels parlementslid pleit voor geschiedenisles in functie van afkomst leerling

Brussels parlementslid Catherine Moureaux (PS) stelt voor om een deel van het geschiedenisonderwijs in het secundair te laten bepalen door de afkomst van de leerlingen. Dat schrijven de Supressekranten vandaag. De Franstalige minister van Onderwijs Marie-Martine Schyns (cdH) staat open voor de suggestie. “Wat wij willen is dat elke leerling aan het einde van zijn studies in het secundair minstens in aanraking is geweest met de geschiedenis van de kolonisatie en dekolonisatie van Congo. Maar een deel van het geschiedenisonderwijs zou ook ‘à la carte’ moeten gebeuren, meer bepaald in functie van de achtergrond van de leerlingen”, aldus Catherine Moureaux.

Minister Schyns staat open voor de discussie, maar mensen op het terrein waarschuwen voor de mogelijke praktische problemen. Zij wijzen er onder meer op dat momenteel al het onderwijzen van bepaalde thema’s zoals de Holocaust en de evolutieleer niet overal van een leien dakje loopt.

bron: Belga

DELEN