Child Focus lanceert confronterende nieuwe campagne

'Schat je schatje'

‘Schat je schatje’ heet de nieuwe campagne en focust zich op de sensibilisering omtrent misbruik en seksuele uitbuiting van kinderen.

Via de website schatjeschatje.be kunnen ouders berekenen hoeveel hun kind waard is, moest het in handen vallen van criminelen die het uitbuiten en misbruiken. De campagne werd vrijdag gelanceerd onder het goedkeurend oog van prinses Mathilde.

«Seksuele uitbuiting is vaak onzichtbaar. Je kan aan een jongetje niet zien dat het slachtoffer is van iemand die kinderporno verspreidt, of aan een minderjarig meisje dat het in de ban is van een tienerpooier. Nochtans is dat ook in België een realiteit, die jaarlijks in vele tientallen strafprocessen aangetoond wordt», aldus Child Focus.

Om de commerciële waarde van het nageslacht te berekenen wordt nagegaan welk geslacht, leeftijd, de huids- en haarkleur het kind in kwestie heeft. Het resultaat verschijnt als een etiket dat over de ogen van een kind geplakt is, met daarop de overeenkomstige commerciële waarde.

«Confronterend? Ongetwijfeld! Maar vooral een eye-opener voor een realiteit waartegen we allen samen moeten strijden», zo liet Child Focus weten. De campagne zal zich vooral op Facebook en Twitter richten.

Samen met de lancering werd ook een overleg georganiseerd met een twintigtal experten.

DELEN